Sweet Empire - Old Ideas Keep Fighting Us

20-10-14 14:42:00 / door pureandsimple / band: Sweet Empire / album: Sweet Empire - Old Ideas Keep Fighting Us (2014)

CD van de week Week 43 2014

Ik was eigenlijk bang dat het nooit écht wat zou worden met deze gasten. Niet vanwege gebrekkig kunnen, maar puur vanwege het feit dat de heren naast de punkrock (te) druk zouden zijn met allerlei (veel minder belangrijke) zaken zoals studie en/of werk. Des te mooier dat er nu deze plaat is én dat het een ware klapper(hoes) is geworden! Aanzienlijk beter dan dat ik had verwacht. En als de tracks ook live zo uit de verf komen mogen we stellen dat S.E. is uitgegroeid tot veel meer dan een Nederlands voorprogrammabandje voor een random tourende band. Nee, met Old Ideas Keep Fighting Us is Sweet Empire een band geworden waar je naar komt kijken. Die zelf ook mensen op de been brengen. En zo heel veel van dat soort bands zijn die er (helaas) nou ook weer niet in Nederland.

Waar Nederlanders altijd al prima felle/ korte Engelstalige punk-liedjes met maatschappijkritische content kunnen maken van hoge kwaliteit (Seein’ Red en BGK bijvoorbeeld) ken ik eigenlijk geen enkel politiek geëngageerde punkband die ietwat meer uitgesponnen liedjes schrijft en dat ook tekstueel aankan. Dat was wat mij betreft een valkuil voor de heren., maar dat hebben ze slim weten te omzeilen. De intelligente - veelal politieke - inhoud verschepen ze namelijk via scherpe, puntige liedjes die goed in balans zijn met waar ze goed in zijn. De band heeft een uitstekend gevoel voor timing én voor catchy melodietjes. Denk daarbij aan bands als 1208 en Deviates. Maar ze weten ook wat extra’s te bieden op tekstueel gebied (zoals bijvoorbeeld een Down By Law, om maar wat te noemen) zonder zich te verzuipen in ‘moeilijkdoenerij’. Met ongeveer de helft van de tracks ruimschoots onder de twee minuten en alles onder de drie, is er volgens mij ook goed nagedacht over hoe het als geheel moet klinken. Bij deze plaat valt alles mooi op z’n plek. En het zou me niets verbazen als dit de beste plaat is die ze ooit gaan uitbrengen… Maar ik laat me met alle plezier verrassen in de toekomst.

<< Those Unknown - Contribution Lagwagon - Hang >>