Badlands - Alexandrian Age

24-10-13 20:39:00 / door mano-revolver / band: Badlands / album: Badlands - Alexandrian Age (2013)

Badlands - Alexandrian Age

CD van de week Week 43 2013

Er was een ogenblik van twijfel of ik de recensie van de nieuwe Badlands wel op Punx.nl zou moeten plaatsen. Vanwege mijn verbintenis met het label van uitgave, Rebellion Records, zou ik bevooroordeeld kunnen zijn over Badland’s vijfde langspeler “Alexandrian Age”. Echter ben ik niet degene die bepaald wat uitgebracht wordt en hoef ik, in principe, ook niet alles leuk te vinden wat uitgebracht wordt. Met “Alexandrian Age” voel ik me eerder bevoorrecht dan bevooroordeeld dat ik één van de eerste ben die deze schijf mag horen en ook de mogelijkheid heb om deze plaat te recenseren.

Want eerlijk is eerlijk, wat hebben we hier lang op moeten wachten! Het nieuws dat zanger en gitarist Victor het na het in 2008 verschenen “When Angels Are Crucified” voor gezien hielt kwam als liefhebber van het eerste uur, en tevens als liefhebber van (Nederlandse) punk en Oi! muziek, hard aan. Ik was dan ook euforisch toen er vorig jaar weer leven in de band werd geblazen door middel van de volledig akoestische EP “Capital Of Spirit”.

Hoewel “Capital Of Spirit” als geheel toch wat tegen viel werd al snel duidelijk dat Victor weer een volledige band om zich heen aan het verzamelen was wat resulteerde in de geweldige EP “World Of Pain” waar Badlands voor het eerst in vijf jaar weer op volledige oorlogssterkte was en twee exclusieve nummers afleverde in de vorm van “Open Road” en “Way Of The World” welke absoluut naar meer smaakte!

Blijkbaar dacht de band daar net zo daar “Alexandrian Age” van origine een 12” EP met zes nieuwe nummers zou worden. Al snel werd hier verandering in gebracht in ligt “Alexandrium Age” eind volgende maand in de schappen als een volwaardige full-length op CD en LP met tien fantastische nummers en 40 minuten Badlands op zijn allerbest!

De koers die op de EP “World Of Pain” werd ingezet gaat verder op “Alexandrian Age”. Hoewel aanwezig zijn de oude invloeden van streetpunk en Oi! bands Templars en Perkele wat meer naar de achtergrond geschoven en is er op dit nieuwe album bijzonder veel ruimte voor melodie en harmonie wat eerder al vergelijkingen met het beste werk van bands als Bad Religion en Social Distortion opleverde. Daar de muziek een samensmelting is van vier bovengenoemde bands levert dit, in combinatie met de sublieme zang en het dito gitaarwerk van Victor, een uniek geluid op die liefhebbers van de diverse sub-genres binnen het “punk hokje” zal doen verenigen. Voor weinig bands is vandaag de dag deze gave nog weggelegd, maar Badlands is één van deze bands!

Ik twijfel er dan ook geen moment over dat deze plaat, zodra deze uit is, hoge ogen gaat scoren op menig jaarlijst van de punkrock, streetpunk, Oi! en liefhebber van gitaarmuziek in het algemeen. Want “Alexandrian Age” is briljant, subliem, luisterrijk en buitengewoon goed dat je bijna zou vergeten dat dit “gewoon” uit Utrecht, ons eigen kikkerlandje Nederland, komt! Ik doe het gewoon… een perfecte score voor een perfecte comeback plaat!

Score: 100/100

<< The Restarts - A Sickness Of The Mind Iron Chic - The Constant One >>