Bonecrusher - Blvd Of Broken Bones

18-03-13 10:47:00 / door pureandsimple / band: Bonecrusher / album: Bonecrusher - Blvd Of Broken Bones (2013)

Bonecrusher - Blvd Of Broken Bones

Bonecrusher is al een tijdje terug met deze plaat (eind vorig jaar zelfs weer eens Europa getoured), maar toch wilde ik er even wat tijd aan besteden. Zeker nu de band (eindelijk) ook een Amerikaanse release heeft. Het zegt trouwens veel dat de band wel bij Mosh en het Duitse Knock-Out een plaat uitbrengt, maar nog niet in hun thuisland. ‘Crusher is duidelijk niet overal even populair.

Sinds originele zanger Raybo weg was heb ik de band nauwelijks aandacht gegeven. Eigenlijk is dat vreemd. Zeker als je nagaat dat de vervangende zanger nagenoeg hetzelfde stemgeluid heeft. Ook muzikaal klinken albums als Tomorrow Is Too Late en We Are The Working Class nauwelijks anders dan Followers of a Brutal Calling. Maar blijkbaar heeft de band ook ingezien dat ze toch niet kunnen zonder hun originele charismatische frontman. Gelukkig maar, want BLVD of Broken Bones is een betere plaat geworden dan de vorige twee. Veel beter. En het doet me deugd dat ruim 15 jaar na oi!/ streetrock klassieker Working For Nothing de band nog altijd even boos en gefrustreerd klinkt. Ook op de ietwat langzame tracks. Als een Negative Approach meets oude Dropkick Murphys. Of een Black Flag meets Iron Cross. Of misschien als een meer streetpunk versie van Off With Their Heads. Hoe dan ook: dertien tracks die iedereen die eind jaren 90 into deze band was ook wel zal weten te waarderen. Maar ook de nieuwe lichting wel zal aanspreken. Ook al is het bij lange na niet meer zo baanbrekend als toen.

<< Far From Finished - Let's Be Frank The Replacements - Songs for Slim >>