Bad Religion - True North

15-01-13 19:15:00 / door pureandsimple / band: Bad Religion / album: Bad Religion - True North (2013)

Bad Religion - True North

Bad Religion is voor mij net zoiets als seks: k vind het altijd supergaaf (ja, zelf Into the Unknown), de beste momenten zijn vaak lekker snel en energiek en net als sex klokken de nummertjes bijna altijd binnen onder de 3 minuten. Greg Graffin vindt seks blijkbaar ook heel gaaf, getuige zijn webcamsex-affaire van een tijdje terug. Maar laat ik daar niet al teveel op in gaan.

Net als Pennywise (met Lindberg), Motörhead en AC/DC weet je eigenlijk van te voren al wat je gaat krijgen. Toch is het iedere keer weer genieten als er een nieuwe plaat uitkomt van deze oude rotten uit L.A. Het nummer/ single Fuck You was al een tijdje online en liet ons al weten dat er muzikaal gezien geen vervolg zou komen op Into the Unknown. Niet dat zoiets ooit zou gebeuren. Hoewel de band toch wel duidelijk ietwat anders is gaan klinken in de 21e-eeuw, klinkt het toch altijd heel erg vertrouwt. En heel goed! En ook nooit vervelend of saai. Daar waar ik dat van Pennywise, Motörhead en (in mindere mate) AC/DC wel een beetje heb.

True North is dus weer een 'gewoon' een hele goede Bad Religion plaat. Opener en titeltrack True North geeft aan dat de band nog altijd het gas weet te vinden: gaaf! Ook op nummers als Vanity en Their Hearts Is Right wordt er stevig van leer getrokken. Zo hoor ik mijn Bad Religion graag. Maar dat die typische Bad Religion-melodieën juist ook tot hun recht komen op langezamere tracks laat een nummer als Hello Cruel World horen. Ook dat is voor mij belangrijk op een goede Bad Religion plaat. Al met al is True North toch weer een behoorlijk felle plaat geworden en dat is voor mannen die oud genoeg zijn om mijn vader te zijn toch eigenlijk best een benoemenswaardige prestatie. En verder? De vocalen van Greg Graffin zijn weer goed als altijd, de BR-vibe/ melodie zit er duidelijk in, de semi-intellectuele teksten over interessante onderwerpen zijn uiteraard daar, de nummers zijn catchy en zitten goed in elkaar... Tja... Alles wat je van Bad Religion wilt horen is te vinden op True North.

<< Snuff - 5-4-3-2-1…Perhaps?” Goodtime Boys - What's Left To Let Go >>