Bad Brains - Into the Future

10-01-13 15:14:00 / door pureandsimple / band: Bad Brains / album: Bad Brains - Into the Future (2011)

Bad Brains - Into the Future

Wat betreft de eerste lichting hardcorepunk bands uit de V.S. verbind ik de bands die ik zelf nog wel eens luister altijd met de steden. Zo heeft Los Angeles onder andere Fear, Circle Jerks en natuurlijk Black Flag. San Francisco doet het met MDC, Verbal Abuse en DRI. New York heeft het op hardcore gebied ook prima voor elkaar met traditionele hardcorebands als Agnostic Front, Warzone en Cro-Mags. Boston’s SSD, Jerry’s Kids en Slapshot draai ik ook nog wel eens. Maar ook Washington DC mag meepraten met Minor Threat, Youth Brigade en Bad Brains. Nu zijn sommigevan die  klassieke bands niet meer om aan te horen. Wie zit er nog te wachten op nieuw spul van DYS, Agnostic Front of een her-opname van een klassieke plaat van Fear? Maar een nieuw album van Bad Brains? Ik denk dat toch best veel mensen (waaronder ik) wel benieuwd zijn!

Niet iedereen kon uit de voeten met Build a Nation (2007). Als je alleen van het felle werk van de oude Bad Brains houd kon je die plaat prima links laten liggen. Hetzelfde gaat op voor deze schijf. Maar ik krijg het idee dat mensen wel eens vergeten dat ook veel ouder werk van de band een behoorlijk wazig geluid had. En zij die dat wel trokken op Build a Nation is Into The Future ook zeker geen mispeer. Weer vaag. En helaas weer wat langzamer. Toch zullen de fans die Build a Nation cool vonden wel tevreden zijn. Het blijft toch dat typische Bad Brains geluid. Ook zonder hits als Pay to Cum en I against I.

Van wat ik er van mee krijg is zanger H.R ondertussen definitief de weg kwijt, maar voor mijn gevoel (en vanwege deze plaat) is Bad Brains nog altijd de moeite waard om te kijken en te luisteren. Misschien niet zo zeer voor de jongste lichting punks en hardcore kids, maar ook met deze plaat (die wel weer een stukje minder intens is) mag van mij wel getoured worden. Ik zeg daarom ook: zet snel een papegaai op de schouder van H.R, geef ‘em een vreemd koffertje onder arm voor op het podium en breng deze cultband snel weer eens naar Europa!

Score: 60/100

<< Dropkick Murphys - Signed and Sealed in Blood Blag Dahlia - Metrosexual Man >>