Make Do And Mend - Part and Parcel

28-11-11 01:28:00 / door pureandsimple / band: Make Do And Mend / album: Make Do And Mend - Part and Parcel (2011)

Make Do And Mend - Part and Parcel

CD van de week Week 48 2011
End Measured Mile (2010) heeft het wat mij betreft in zich om een punkrock klassiekertje te gaan worden. Het lijkt me dan ook NU het moment voor Make do and Mend om door te pakken met een vlammende full length. Echter, waar een nieuw album mij de meest logische stap leek, is er voor gekozen het momentum te doorbreken met deze puik uitziende akoestische EP. Dat hoeft natuurlijk helemaal geen slechte zaak te zijn (zeker niet met de hype rondom dingen als de Revival Tour in het achterhoofd).

Hoewel ik het een respectabele move vind voor een band met een hard geluid om te kiezen voor een akoestische EP als deze is de uitwerking wat mij betreft niet optimaal. Het is gelukkig niet slecht gedaan en naast de prima Touche Amore cover (Home Away From Here), klinken de drie oude MDAM-nummers (Transparent Seas, Ghostal en Unknowingly Strong) voldoende afwisselend en verschillend van het origineel (in tegenstelling tot bijvoorbeeld het akoestische uitstapje van Yellowcard) om je aandacht erbij te houden. De twee nieuwe tracks (Coats en Untitled) klinken duidelijk meer folkpunk en je hoort er ook aan af  dat de nummers specifiek gemaakt zijn met deze akoestische EP in het achterhoofd. So far, so good, zou je dus denken...

Toch is het eindelijk product niet om over naar huis te schrijven. Het probleem zit ‘em daarbij in de zang. Waar de band bij luidkeels geschreeuw een van de betere zangers in het genre in huis heeft, komt hij er akoestisch een stuk minder goed mee weg. Nogmaals: nergens slecht, maar niet bovengemiddeld goed. Daardoor worden de nummers bij vlagen zelfs een beetje saai. Dat is heel erg jammer, want het degradeert Part and Parcel tot niet meer dan een redelijk uitstapje (waar ik stiekem gehoopt had helemaal weggeblazen te worden). Hopelijk ziet de band dit ook in en gaan ze snel weer doen waar ze (heel) goed in zijn!

Score: 65/100

<< The Brains - Drunk not Dead Coliseum - Parasites >>