Tim Barry @ Cafe Nova (Essen)

24-09-11 07:47:00 / door pureandsimple / band: Tim Barry

Tim Barry @ Cafe Nova (Essen)

Goed nieuws: Tim Barry is voor het eerst sinds een hele lange tijd weer eens in Europa! Aangezien de beste man niet zo van lange tours houdt is hij hier maar een week. Aangezien ik niet naar de show in Antwerpen kan zit er weinig anders op dan met goed gezelschap naar Essen te kachelen (wat ook maar vijf kwartier rijden is vanuit de Arnhem-regio).
Hoewel ik nog nooit in Cafe Nova ben geweest, en dus niet weet of shows goed bezocht worden of niet, ziet het er bij aankomst heel erg rustig uit. Daarbij hangt er een timide sfeer die een beetje verstoord wordt door drie luidruchtige Hollanders die klagen dat de pils smaakt naar Oranjeboom en dat er statiegeld op de glazen zit. Het stereotype beeld van humorloze Moffen en schreeuwerige Hollanders wordt op deze avond maar weer eens bevestigd. Een beetje schaamte (voor beide partijen) lijkt me wel gepast. Wat overigens ook ongepast was in mijn optiek was de lompe metalcore en gillende powermetal die voor de show door de speakers galmde. Gelukkig riep Tim Barry na zijn show het publiek op tot een ho-down en MOEST the Jackson 5 opgezet worden. Ik trok het wel.

Aangezien het Duitse/ Duitstalige voorprogramma treurig genoeg heeft moeten cancellen is het vanavond alleen Josh Small en Tim Barry, ondersteund door dude met mondharp, die met z´n drietjes spelen. De eerste en laatste paar nummers die Josh Small speelt zijn samen met Tim Barry en het klinkt best wel goed. Sowieso was er heel erg goed geluid de hele avond, wat natuurlijk ook helpt. De kleine man, die duidelijk niet begrepen heeft dat het een beetje gek is als je als volwassen kerel van 1,60m gekleed gaat in tuinbroek met rode muts, oogt vriendelijk en is goedlachs. Hij heeft alleen een beetje ruzie met zijn gitaar dat elk nummer gestemd moet worden, maar dat mag de pret niet drukken. Het enige nadeel is dat het publiek geen enkele herkenningspunt vindt bij zijn nummers (maar dat is het eeuwige probleem voor ieder voorprogramma natuurlijk). Wel wordt er een nummer van neo-soul/ R&B-zanger Maxwell gespeeld, maar verder waren er relatief weinig bekende nummers. Zelfs ik (en ik heb werk van zijn hand in mijn platenkast) kende nog geen kwart van zijn nummers. Maar aangezien er hooguit 45 minuten gespeeld wordt maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik vond het in ieder geval wel cool om eens te horen/ zien.

Tegen de tijd dat Tim Barry begint te spelen is de zaal toch behoorlijk vol gelopen achter ons. Tim Barry speelt, voor het leeuwendeel van de set samen met Josh Small en mondharmonica-dude, een afgewogen set waarbij van ieder album een stuk of 3/ 4 nummers wordt gespeeld. Onder andere ook Idle Idylist van de Laurel Street demo wordt gespeeld, welke een persoonlijk favoriet is. Ook wordt natuurlijk het onlangs op youtube verschenen Amen gespeeld, zonder iets te zeggen over een nieuw album. Sowieso lijkt de show meer te gaan om het plezier van weer eens in Europa spelen dan om plaatjes te verkopen. Of dat waar is laat ik in het midden, maar het werkt wel positief bij aan het gevoel van de show.

Als Dog Bumped al vroeg in de set naar voren komt lijkt het publiek een beetje los te komen. Maar na dat nummer kakt het publiek direct weer een beetje in naar zijn ingetogen zelf. Veel verder dan wat geklap komt het eigenlijk niet tijdens de set, maar ik vind het ook helemaal niet erg dat niet de hele zaal vals mee zit te schreeuwen (hoewel je natuurlijk altijd vooraan mensen hebt staan die denken dat het gepast is om een langdurig gesprek te voeren terwijl er wordt gespeeld). Josh Small, mondharmonica-dude en Tim lijken er geen last van te hebben en hebben het uitstekend naar de zin op het 20cm hoge podium. Hoogtepunt van de avond is zonder twijfel Prosser's Gabriel welke, met introductie over dat verzet en je stem laten horen zeker niet altijd nutteloos is, vol overgave wordt gespeeld. Wat een energie heeft deze man toch! Tussendoor gromt en vloekt ie binnensmonds om zichzelf nog verder op te peppen, zo lijkt. Het komt totaal niet  'gimmicky' of nep over, maar juist oprecht en passievol. Verdere hoogtepunten zijn Ronnie Song en afsluiter Avoiding Catatonic Surrender. Het is dan ook voor mijn gevoel heel snel afgelopen, maar eigenlijk heeft de beste man ongeveer zeker zo lang gespeeld als dat de reis naar Essen ons duurt.

Na nog even compleet ongemakkelijk op de foto te zijn geweest met Tim Barry, terwijl inderdaad The Jackson 5 op de achtergrond schalt, gaan we tevreden richting onze Heimat. Het deed me een beetje denken aan de eerste keer dat Chuck Ragan solo in Europa was en één show deed op het Europese vasteland. Die show was toen ongelofelijk goed. Deze show deed daar nauwelijks voor onder.