11-09-11 10:17:00 / door pureandsimple / band: Skarhead / album: Skarhead - (2011)

Was er niemand in de NYHCscene die bands als Skarhead en H2O even kon vertellen dat het ongeloofelijk suf is als bands wéér As One van Warzone, wéér iets van Cro-Mags, wéér iets van Bad Brains en wéér Break Down the Walls van Youth of Today gaan coveren? Ik snap niet waarom er altijd wordt gekozen voor die uitgemolken covers, maar ik ben daar blijkbaar niet achterlijk of onder getatoeëerd genoeg voor ofzo... Maar zeker voor een funband als Skarhead, die op een leuke manier cliché op cliché weet te stapelen en ook muzikaal vaak vrij marginaal en slaapverwekkend uit de hoek komt, is dit eigenlijk beter dan dat ik had verwacht. Lord Ezec wilde nu eenmaal een ode brengen aan zijn jeugdhelden en dan kom je niet onder bands als Warzone, SOIA, Cro-Mags en Sheer Terror uit. En natuurlijk zijn United Forces (SOD), Break Down The Walls (YOT) en As One (Warzone) extreem suffe keuzes, maar van Bad Brains horen we eindelijk eens geen I Against I. Bij Sick of it All is gekozen voor Pete's Sake en niet voor bijvoorbeeld Step Down. Voor Sheer Terror geen Here to Stay, maar Cup O'Joe. Ook om With Time te coveren van Agnostic Front is eigenlijk best een opvallende keuze.

Dat ze ook wel buiten hun kader durven te stappen bewijst het (ver uit!) beste nummer van de plaat: When You Were Mine. Het nummer, van de hand van Prince, krijgt ook nog eens de melding dat ze de versie van Cyndi Lauper zo gaaf vinden. Trekket. Het feit dat ze Paul Bearer hebben weten te strikken voor dat nummer maakt het alleen nog maar beter. Een plaat vol van dit soort krakers (of zelfs de helft wat meer originele keuzes) zou het beter hebben gedaan voor mij, maar als je als stoere jongen een tribute wilt geven aan je jeugdhelden kun je misschien niet openlijk toegeven dat iedere track van ABBA duizend keer beter is dan welke hardcore-track dan ook. Het nadeel is dat we al deze nummers tot in den treure gehoord hebben en Skarhead er als band ook eigenlijk te weinig mee kan. Daar kunnen gastzangers als Scott Vogel, Bundy Blunts, Adlib, Eye-Ra-Haze, Ivan Murillo, Eddie Sutton Jimmy Williams, Stress en Mad Joe (wie heeft al die pipo-namen gekozen eigenlijk?) verder ook niets aan veranderen. Desondanks niet zo ruk als dat ik had verwacht!

Score: 63/100

<< Long Way Down - Empty Hearts & Get-Well Cards Samiam - Trips >>