Mariachi el Bronx - (II)

08-08-11 01:59:00 / door pureandsimple / band: Mariachi el Bronx / album: Mariachi el Bronx - (II) (2011)

Mariachi el Bronx - (II)

CD van de week Week 32 2011

De eerste plaat van Mariachi El Bronx was een ware revelatie. De plaat werd bijna overal lovend ontvangen, maar ondanks het bescheiden succes dacht ik dat het maar een eenmalig project zou zijn van hardcorepunkformatie The Bronx. Gelukkig is dat niet het geval en is er nu een tweede full length. Geheel gekleed in de traditionele Charro (ruiterkostuum) doet Mariachi el Bronx een beetje wat NOFX deed met ruim 18 minuten lange The Decline of wat Green Day deed met de punkopera: buiten de lijntjes kleuren en schijt hebben aan de regels. En dan ook nog eens hele vette muziek maken!

Behalve dat er nu een vaste violist bij zit blijkt er weinig veranderd aan de formule. Maar juist vanwege Ray Suen op viool mag Mariachi El Bronx II zich beter noemen dan het debuut. Al direct op het nummer 48 Roses laat hij zien hoe goed hij eigenlijk wel niet is. Daarnaast komt het de aanwezige melodie in de klaagliederen, nog altijd uitstekend ondersteund door trompetgeschal, ten gunste. Matt Caughtran’s zang en teksten, hoewel allemaal in het Engels, zijn ook nog altijd geheel in de mariachi-stijl. En hoewel er normaliter geen drums te horen zijn in de Mexicaanse staatmuziek is die kleine 'misstap' ze na de eerste plaat al vergeven. Deel twee van de Mariachi reeks is een schot in de roos! Dus zet maar weer je sombrero op, neem je tequila ter hand en geniet 50 minuten lang van de uitstekende tweede plaat van deze gringos.

<< the Copyrights - North Sentinel Island Night Birds - Fresh Kills vol1 >>