Against Me! - Russian Spies/ Occult Enemies

27-06-11 07:18:00 / door pureandsimple / band: Against Me! / album: Against Me! - Russian Spies/ Occult Enemies (2011)

CD van de week Week 26 2011

Er is voor AM! nogal wat veranderd in de tijd tussen Reinventing Axl Rose (2002) en White Crosses (2010). Simpel samengevat: een platendeal met een major en een stijlbreuk werd niet door iedereen in punkrockland even positief ontvangen. Toch zijn New Wave en White Crosses zeker geen slechte platen geworden. Ze misten alleen wel een beetje die drive en passie van de eerste drie platen. Het feit dat ze daarbij van gepassioneerde rammelpunk naar een stoere versie van gladde radiorock met punkrock affiniteit gingen hielp ze ook niet echt bij fans van het eerste uur.

Nu is er deze 7” met twee tracks die, ik zal het maar vast verklappen, heel erg goed is. Je kunt het op basis van maar twee tracks natuurlijk niet zeggen, maar met Jay Weinberg (Springsteen/ Madball) achter de kit lijkt de band stijltechnisch een stapje terug te willen zetten. Russian Spies en Occult Enemies klinken namelijk alsof ze zo van Searching For A Former Clarity afkomen. Daarbij mag gezegd worden dat beide nummers positieve uitschieters zouden zijn geweest op ieder album. Natuurlijk zal er op een langspeler meer balans zijn en ook rustigere en akoestische nummers staan, maar ik heb goede hoop dat het nieuwe album van AM! nog beter gaat worden dan White Crosses. Misschien is het allemaal niet zo interessant voor diegene die de band helemaal hebben afgeschreven na de eerste twee platen, maar voor degene die wat passie en teenage angst misten in het latere werk van AM! zit er wellicht een verrassing aan te komen.

<< Spider Crew - Still Crazy But Not Insane HeadCat - Walk the Walk... Talk the Talk >>