Disturbance - split w/ Burning Lady

02-06-11 13:07:00 / door mano-revolver / band: Disturbance / album: Disturbance - split w/ Burning Lady (2011)

Disturbance - split w/ Burning Lady

Ik zat Punx.nl eens na te lezen voordat ik dit album invoerde over wat er in het verleden al over Disturbance is geschreven. Het laatste artikel stamde uit 2008 in hier in werd aangekondigd dat de band het voor gezien hield. Drie jaar geleden alweer! Gelukkig is dat allemaal weer verleden tijd, heeft de band een doorstart gemaakt met een nieuwe drummer, zijn er alweer shows gedaan en is ook het nieuwste wapenfeit sinds 2007 uitgebracht, een split 12” met het Franse Burning Lady.

Burning Lady is een voor mij onbekend gezelschap geleid door een dame en komt dus uit Frankrijk. Nu heb ik een zwak voor (street)punk bands met een vrouwelijke vocalen én Franstalige (street)punk dus dit lijkt kat in het bakkie. Helaas zingt Burning Lady niet in het Frans en worden de vier tracks van hun kant afgewerkt in het Engels, persoonlijk vind ik dit jammer, maar helaas is het niet anders. In eerste instantie vond ik Burning Lady ook de zwakste schakel op deze split en nog altijd vind ik het de mindere kant maar na een aantal luisterbeurten begon de muziek wel te groeien en wist deze band me toch op een positieve manier te verassen. Tevens stammen de opnames uit 2009 en is er voldoende tijd geweest om te groeien, ik ben dan ook benieuwd naar nieuw materiaal!

Maar uiteindelijk gaat het bij ons Nederlanders natuurlijk om de Disturbance kant en die klapt er met opener ‘D.N.A.’ meteen goed op. Aan de ene kant lijkt het of Disturbance nooit weg is geweest, aan de andere kant lijkt het of een aantal jaren niks met de band te hebben gedaan ze alleen maar goed heeft gedaan. Want de in november 2010 opgenomen nummers klinken fris, strak, zitten goed in elkaar, Rob is lekker bij stem en bewijzen nogmaals dat Disturbance zonder twijfel mee kan draaien met de internationale streetpunk scene. Deze vijf nummers smaken naar meer!

Aan splits geef ik geen cijfer, maar alleen de Disturbance kant rechtvaardigt de aankoop! Burning Lady is een kwestie van smaak maar ook zeker niet verkeerd. Let wel op dat je een platenspeler in huis hebt, want deze split is alleen op een witte plak vinyl uitgekomen!

<< Jello Biafra and the Guantanamo School of Medicine - Enhanced Methods of Questioning On The Job - Bag full of Brew >>