Joy Division Tribute (Peter Hook)

31-05-11 08:10:00 / door pureandsimple / concert: 29-05-11 - Peter Hook - Effenaar - Eindhoven

Joy Division Tribute (Peter Hook)

Hoewel ik niet zo heel veel heb met The Editors, The National en wat meer van dat soort indie-bands weet iedereen wel waar ze de mosterd gehaald hebben: Joy Division. Ian Curtis is alweer ruim 30 jaar dood, maar de band is zelfs nog voor de hedendaagse muziek van groot belang. Peter Hook, de bassist die wat mij betreft de essentiële spil was in het geluid van Joy Division, wil even cashen en tourt rond met zijn Joy Division-karaoke genaamd “Unknown Pleasures (a Joy Division Tribute from Peter Hook). Ik heb van horen zeggen dat het heel erg goed was en hoewel ik nogal sceptisch ben wat betreft dit soort dingen ga ik toch twee shows in Nederland bezoeken… Achteraf was het een wijs besluit: hetgeen Peter Hook doet is de naam ‘tribute’ meer dan waard.

PETER HOOK IN PAARD VAN TROJE

We zijn aan de late kant, maar omdat Peter Hook eerst een film laat zien van ruim een half uur tot drie kwartier hoef ik geen noot te missen van het optreden. Ik ben geen fan van het idee om eerst een film (zeker niet van die lengte) te laten zien als ik voor een optreden kom, maar nu was het eigenlijk dan wel weer fijn omdat ik zo niets van de show hoefde te missen. Het Paard van Troje heeft tijdens het bouwen van de zaal goed gekeken naar Mad Max. Hierdoor voel je je tijdens een concertje wel alsof je in de Thunderstruck-clip van AC/DC zit, maar het geluid wil er nog wel eens onder lijden. Zo ook bij Peter Hook. De combinatie van afstand en het kijken vanuit de hoogte heeft de meeste impact vanaf de hoogste verdieping, maar degene daaronder kom je er ook niet echt lekker in. Complementair aan dat gevoel is de grote hoeveelheid bijna ongeïnteresseerd ogende 40+ers om me heen die vrijwel de hele show de andere kant opkijken en/ of staan te praten. Zonde! Want ze missen een hele vette show hierdoor: Peter Hook en zijn vrienden spelen erg strak en klinken ook goed. Nouja... de stem van Peter Hook is bij vlagen niet te horen en ook de subtiele nuances van de keyboards vallen zo nu en dan een beetje weg lijkt het wel. Echt zonde dat ik aan de late kant was, waardoor ik niet recht voor het podium kon staan. Toch kreeg ik prima mee dat nummers als Disorder, Shadowplay en New Dawn Fades de tand des tijd gemakkelijk hebben weten te doorstaan. Ook werken de animaties op de achtergrond op de juiste tijden (dat zou de dag erna niet het geval zijn). Niet dat die zo speciaal zijn (afbeeldingen van de albumhoezen en een brandende sigaret), maar het geeft wel een extra sfeertje af. Er worden achtereen tracks van Unknown Pleasures gespeeld (wat vooraf het enige beloofde was), maar het publiek krijgt meer! Het tweede deel, als encore als het ware, bestaat uit nummers van Closer en Still. Beginnen met Ice Age (van het album Still) en ook publiekslievelingen Transmission en Love will Tear Us Apart spelen. Al met al heel erg goed, ware het niet dat het beter had kunnen zijn als het beter had geklonken. Volgende keer moet ik dus maar op tijd zijn.

PETER HOOK IN EFFENAAR

De selfproclaimed rockcity had middels een tribute-dag op 18 mei al laten weten zeer begaan te zijn met een van de meest invloedrijkste bands aller tijden. Ook toen was het (met de film van Anton Corbijn (Control), John Cooper Clarke, Lindsay Reade, Mick Middles en wat andere dingen) heel gaaf en voldoende animo, maar nu was het een soort van Joy Division voor het echie. Het feit dat het een zondag was, mocht de pret niet drukken. In 1980 waren ze er in Eindhoven ook al bij, toen natuurlijk nog met Ian Curtis. De zaal laat vanaf de eerste noten horen dat een optreden met goed geluid 100x meer plezier oplevert. De Effenaar weet mij sowieso nooit echt teleur te stellen wat betreft een puik geluid en ook dit keer is het weer raak. De zachter gezongen stukken, de keyboards... Het klinkt allemaal een stuk beter dan de dag ervoor. Hoewel je het idee krijgt dat ze er hard voor moeten werken, want vanaf het begin is er al gedonder met het gitaarkabinet van Peter Hook en ook wordt er wat gesleuteld aan de drumkit. Ik merk er in ieder geval niets van, want in Den Haag dacht ik zelfs nog dat er een Vinnie Stigma werd gepulled door hem niet eens in te pluggen. Hoewel Peter Hook de wedstrijd van het jaar (de Champions Leaguefinale tussen Barcelona en Manchester United) heeft moeten missen in Den Haag komt ie er nog wel even op terug in Eindhoven. Hij blijkt toch, zeker ook gezien zijn club verloren heeft de avond ervoor, eigenlijk een behoorlijk vrolijke baas. In tegenstelling tot de nummers van Joy Division.

Vanaf de eerste tonen denkt de Danny Christiaan look-a-like naast me dat ie een zweefvliegtuig, is de halve bejaarde naast me schiet in een uur durend spasme en de oude mevrouw voor me staat zelfs tijdens de korte klappauzes op en neer te hupsen alsof haar leven er vanaf hangt. Ik vind het gaaf! Ook in Eindhoven doen de nummers van Closer en Still het qua publieksreactie beter. Misschien komt dat ook omdat die platen ook iets meer punkrock-achtigs hebben? Ik weet het niet. Ik weet wel dat het, net als op de dag ervoor, een uitstekende set was met een hoop ouwe lullen voor het podium. In Eindhoven trouwens ook een opvallend grote hoeveelheid ‘niet-ouwe lullen’.

Hoewel ik er nog altijd niet over uit ben of ik Unknown Pleasures of Closer de beste Joy Division plaat vind, was ik maar wat blij dat van beide albums veel gespeeld werd (hoewel er vooraf dus alleen aangegeven was dat Unknown Pleasures integraal gespeeld zou worden). Naar huis gaan zonder een klapper als Love will Tear us Apart te horen kan natuurlijk ook eigenlijk niet bij een Joy Division show. Ik noem in deze recensie specifiek niet dat er ook nog een film van een half uur vooraf ging, want dat rook me allemaal teveel naar geldklopperij. De show was echter heel erg goed (en daar gaat het uiteindelijk allemaal om). Je mag het natuurlijk niet zeggen, maar ik betwijfel of het veel beter was geworden als Ian Curtis nog geleefd zou hebben.