Punx.nl grotendeels gearchiveerd, lees hier verder.

Interview Brat Pack - Stupidity Returns

28-04-11 14:56:00 / door ltgdaan / band: Brat Pack / album: Brat Pack - Stupidity Returns (2011)

Interview Brat Pack - Stupidity Returns

Ter ere van de nieuwe Brat Pack release 'Stupidity Returns' een uitgebreid interview met Kenny (zang) en Bastiaan (gitaar) over het nieuwe album, de inzet van nieuwe media en het drinken van kots!

Ik kreeg het idee dat het een tijdje wat rustiger is geweest rondom Brat Pack?
Ken:
Uitgaande van het aantal gespeelde shows in 2010 hebben we het inderdaad wat rustiger aan gedaan. Een herhaling van de hoeveelheid shows van voorgaande jaren (2008 en 2009) zat er gewoon even niet in.

Jullie hebben desalniettemin er toch een nieuwe full-length uit weten te persen...
Bas:
We hadden in eerste instantie het idee om een 7” op te nemen, maar toen bleek dat we ruim voldoende materiaal hadden om een goede LP te maken. Vanaf september hebben we dus alles geperfectioneerd, teksten erbij bedacht en een deadline gesteld voor de studio.

Ik dacht voor een moment dat de titel van jullie nieuwe LP ‘Stupidity Returns’ (SR) een metafoor was voor jullie ‘terugkeer’?
Ken:
Hehe, zo zou je het inderdaad ook kunnen zien. Misschien geeft die dubbele interpretatie ook wel een goed beeld van de band; zowel serieus als idioot. De boodschap heeft een serieuze ondertoon. Het is een verwijzing naar het (politieke) klimaat waar we de laatste tijd in zitten, waarbij de titel een vergelijking trekt met eind jaren ’30 van de vorige eeuw. En ja, daarnaast zijn wij ook vijf mongolen die na drie jaar weer eens een plaat hebben gemaakt: We’re back: sexy time!

Wat moet ik van het artwork maken?
Ken:
Iets wat op de voorgaande platen niet stond. We hebben er bewust voor gekozen om van de eerdere tekenstijl af te stappen, die wel op de demo en de Hate the Neighbours plaat te zien is. Don’t get me wrong, ik vind beide hoezen erg gaaf, maar daar hadden we gewoon niet zoveel zin meer in. Tomz van Citizens Patrol heeft deze hoes voor ons getekend… I like! Geen idée meer waar het idee oorspronkelijk vandaan kwam, maar het laat een lobotomie zien. En ook hier weer een metafoor te pakken; zaken barbaars aanpakken in de veronderstelling op dat moment naar (dom) geweten juist te handelen, waarbij de gevolgen vele malen erger zijn dan de problemen die men probeert te verhelpen.Een vooruitziende blik? Wijze lessen uit het verleden…
Bas: Mad props aan Tommzz en Ronzz!!

Naar het schijnt hebben jullie dit album (en wat niet) te danken aan jullie aantrekkelijke en ritmisch strakke drummer Bos. Hoe verliepen de opnames van SR?
Ken: De spijker op zijn kop Daan. Na de drumpartijen voelde het opnemen als een warm bad. Nico (XPZ-Sounds) heeft overigens ook nog wat aan de knoppen gedraaid, maar goed, dat is bijzaak met zo’n drummer!
Bas: Heerlijk dat de drums er zo strak op kwamen. Scheelt zoveel gedoe en maakte het voor de rest ook veel makkelijker om alles in te spelen! Grappige is dat Bos geen seconde met de click-track heeft geoefend, moet je nagaan! Hij mag trots op zichzelf zijn, en dat is ie ook!
Bos: jullie mogen ook trots op jezelf zijn.

De algehele sound van SR klinkt toegankelijker/ minder hectisch dan zijn voorganger ‘Hate the Neighbours’. Een bewuste keuze?
Bas: Nico kwam enkele weken voor de opnamensessies langs in de oefenruimte en stond er op dat we alles met click-track zouden gaan inspelen. Aanvankelijk waren we hier een beetje sceptisch over omdat we bang waren dat dit het ‘live gevoel’ zou wegnemen en het bovendien te lang zou gaan duren. Dit was niet het geval, met als gevolg dat Bos binnen een dag naar huis kon en de basgitaar er ook zeer snel op stond. Daarnaast denk ik dat zowel Nico als studio-man en wij als band door de jaren heen veel hebben bijgeleerd. Uiteindelijk zijn we echt mega tevreden over het geluid, en dan met name over de drums!
Ken: Ik heb naast “stomp in de maag” ook vaker het woord “volwassener” horen vallen. En hoewel ik dat woord een beetje recensenten gepijp vind, ontkom ik er niet aan het woord zelf in de mond te nemen. Wanneer er bij verjaardagen en partijen naar onze nieuwe plaat wordt gevraagd doet het oma dan ook goed te horen dat er progressie in de band zit na jaren met het ‘orkestje’ op pad te zijn geweest.
Bas: Muzikaal is SR overigens veel meer to the point, en eerder agressiever dan catchy. Ok, het album kent wat langzame nummers, maar dat zorgt juist voor de donkere sfeer.

Shield Records, Dirty Faces Records, Doom Town Records en Destiny; een hele rits aan labels. Hoe zijn jullie bij deze labels gekomen?
Ken: Spreading the hardcore reality! Met deze vier labels hebben we een goede distributie op plekken waar dit voor ons het belangrijkste is. Wij doen het erg goed in de Balkan, vandaar dat Doom Town Records uit Kroatië de plaat daar wilde uitbrengt. Daarnaast hebben wij met Dirty Faces (vinyl) en Destiny (cd) een ideale  combo voor Duitsland gevonden. Dirty Faces doet het erg goed bij underground distro’s en bovendien hebben we al eerder samengewerkt met de ‘Hate the Neighbours’ plaat. Destiny werkt samen met bands als NOFX en RKL… Need I say more? Tenslotte hebben we met The Shield Records de hele Benelux gecoverd. Gertje en Fieke van The Shield kom je overal tegen en hun enthousiasme werkt erg aanstekelijk. Ze zetten zich 110% in voor bands die ze uitbrengen.

Ik heb nog weinig Spam gezien van SR. Moeten jullie niet wat meer aan  schaamteloze zelfpromotie doen?
Ken: Dat komt nog wel! We moeten nog een beetje wennen aan de ‘nieuwe manier’ van  muziek aan de man brengen. ‘Hate the Neighbours’ is stiekem toch van een tijdje terug. Toen kon je nog wat op Myspace bonjouren en was je instantly famoes. Serieus, dat werkte gewoon heel goed.
Bas: Tegenwoordig lijken traditionele webzines niet meer te werken. Voorheen knalde je eenmalig wat op de Asice’n en Punx.nl’s van Europa en gooide je wat nieuwe nummer op Myspace en iedereen was weer op de hoogte. Dat is nu allemaal niet hip meer, waardoor je veel actiever met je nieuwe materiaal moet leuren. Ik heb echt een schijthekel aan nieuwe media en vind het echt gênant om op Twitter of Facebook doezjent berichten te gaan versturen en zo de hele tijd te lopen bedelen om aandacht.
Ken: Je moet mensen constant bij de les trekken, anders verlies je de aandacht. Mooi voorbeeld ook bij je eerste vraag van dit interview: we spelen 15 shows minder in een jaar en mensen denken gelijk dat je band niet meer bestaat.

Desalniettemin gaat Brat Pack met zijn tijd mee en wordt SR ook via download uitgebracht
Ken: Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat in het begin ook een beetje gaar vond, maar je kan er denk ik niet meer omheen. Door de hele download cultuur is alles heel vluchtig geworden; als je aftrapt moet je het balletje ook hoog houden, want ze zijn je zo weer vergeten wanneer anderen harder schreeuwen dan jij. Inmiddels hebben wij ook doesjent accounts.
Bas: Het moet wel gebeuren, anders maak je die plaat ook voor Jan Lul.
Ken: Het positieve van nieuwe media is wel de laagdrempeligheid. Mensen die misschien in eerste instantie je plaat niet zouden luisteren, krijgen nu ook de kans om te proberen. Als mensen het vervolgens de moeite waard vinden, zal de aanschaf van een LP/cd vaak ook niet uitblijven, althans zo is mijn eigen beleving. Je kunt het daarom ook beter zelf in de hand houden en kwalitatief goeie MP3’s aan bieden, in plaats van dat iedereen een gare geripte versie in handen krijgen. Na het uitkomen van je plaat staat het toch binnen twee dagen online. Voorlopig associeer ik nieuwe media toch vooral met die Gooise kakboy die eens in de zoveel tijd bij Mattijs van Nieuwkerk aan tafel zit te cummen over zijn Ipad shuffle xl 2000.

Money and da fame: hoeveel tijd (en geld) wordt er eigenlijk in de band gestoken en wat krijg je er voor terug? Waar doe je het eigenlijk voor?
Ken:
Geen idée hoeveel tijd en geld er in de band wordt gestoken. Dat verschilt ook per persoon. Als zanger heb ik geen bijzondere kosten in de vorm van een instrument o.i.d. Ik kan wel een gouden microfoon kopen, maar beter zingen doe ik er toch niet door. En waar doe je het voor? Nou niet voor de beloofde money and fame in elk geval (godverdomme!). Wel voor de gare grappen en de brotherhood. Het onbetaalbare zeg maar.

Het onbetaalbare; hoe ziet een tour met Brat Pack er uit?
Bas: Meestal begint de voorpret een dag van tevoren. Rody (bassist) scheurt in zijn Ford K naar Duitsland (vlakbij Nijmegen) om een flinke hoeveelheid Wodka en pils in te slaan. Uiteraard kondigt hij dit ver van tevoren aan om de rest enthousiast te maken. Bos zorgt voor de porno DVD’s en truckersblaadjes en Dibbus (gitaar) zorgt voor nieuwe feitjes en weetjes over zijn favoriete bands om iedereen up to date te houden. Gedurende de tour zijn wij altijd wel goed in, wat Dibbus noemt: “goed-voor-jezelf-zorgen”. Na een zelfdestructief nachtje gaan we ’s ochtends lekker ontbijten met een biefstukje of pizza, om vervolgens weer verder te gaan op een dieet van sigaretten, hamburgers en automaatkoffie. In de vrije uurtjes wordt er vaak gezwommen/ rondgedobberd in wat voor handen is (oceaan, zwembad, badhuis). Het belangrijkste op tour is het hebben van een ‘liberal straight-edger’; een persoon die het niet erg vindt om ons rond te taxi’en. Tot dusver doen we dat nog niet zo goed, want onze ‘roadies’ (zoals Niels Ruig of Spoes) voelen zich niet echt verantwoordelijk voor onze veilige terugweg.

Komt er ook nog wat serieus uit op jullie tours, of blijft het bij blikken optrekken?
Bas:
Gezien onze politieke statements in de muziek zou je misschien denken dat we een stel serieuze zuurpruimen zijn, maar op het tekstuele gedeelte na is dat niet zo. We vinden het belangrijk om onze muziek een politieke of sociologische lading mee te geven, daar zijn we vrij serieus over, maar buiten dat zijn we een gewoon een vriendengroep op vakantie. Muziek en teksten mogen donker en bedrukkend zijn, maar daar wil ik niet de hele tijd mee opgescheept zitten. Bovendien wordt er niemand beter of bewuster van als we de hele tijd gaan zitten zuurpruimen.

Zuurpruimen inderdaad. Ik zie weinig nieuwe aanwas hét wereldje. Misschien kijk ik niet goed genoeg. Wat is jullie kijk op de huidige muziek scene?
Ken:
Ik zie ook vooral veel ouwe frikandellen om me heen op shows! Gezellig hoor, maar van mij mag er ook wel wat nieuwe aanwas bij. Dan heb ik het zowel over het publiek als over nieuwe bands. Het is een beetje een golvende beweging. Op het moment heb ik het idee dat er een beetje een dipje inzit, maar dat kan ook zo weer omslaan. Het is ook allemaal gesegmenteerd tegenwoordig. Volgens mij doet de stoere mannen mosh het wel goed bij de jonge kids en de emo dwijlen “ik geil op de zanger” scene zorgt zelfs voor uitverkochte zalen als 013 en de Melkweg. De gemiddelde leeftijd bij dergelijke shows doet Robert M. watertanden.
Bas: Er is een handjevol toffe bands met name uit Europa. Ik vind Night Fever geniaal, de nieuwe Gewapend Beton plaat is ook supergoed. Night Birds is een toffe nieuwe band uit de US. Voor de rest vind ik het wel gaar dat het af en toe zo'n ouwelullen bedoeling is. Punkmuziek vind ik bij uitstek de muziek voor pubers. Ook al zijn de eerste platen van the Adolescents en Circle Jerks inmiddels 30 jaar oud en moeten die lui tegenwoordig zowat met een rolstoel hun bus uitgeladen worden, het blijft voor mij muziek voor pubers, of anderen die niet helemaal sporen.

Country is tegenwoordig ook hip. Als jullie zo mak mee stromen met de nieuwe media, dan zal er binnenkort ook wel een Brat Pack akoestisch album uitkomen nietwaar?
Ken:
ik drink nog liever kots!

Wat staat er (naast de release party) nog op het programma? Gaat het weer vol gas?
Ken:
Een hoop op gave dingen! Naast de 4(!) releaseshows, spelen we in zomer met de Zero Boys en staan er leuke dingen op de rol voor de komende tijd.
Bas: Ik heb wel weer zin om richting de Balkan te gaan, en landen als Polen, Tsjechië, Hongarije etc. Eind dit jaar gaan we in ieder geval weer op tour.

RELEASE PARTY 'STUPIDITY RETURNS' -> 20 mei 2011 Cafe Merleyn, Nijmegen


Reacties

Gepost door: operationivo Gepost: 28-04-11 18:26:20
Tof interview! Zo snel mogelijk ff die nieuwe plaat op de kop tikken want wat ik tot nu toe heb gehoord is HARDDDD!
Gepost door: trilob Gepost: 29-04-11 18:53:37
Moet je je Pratback nu echt bovenop mijn Millencolin review gooien!
Gepost door: pureandsimple Gepost: 29-04-11 19:49:34
FIGHT FIGHT FIGHT!
Gepost door: kjkepel Gepost: 30-04-11 11:31:29
"Mil-lin-col-in?", Noel de Boer (2011)
Gepost door: tom Gepost: 30-04-11 14:23:41
"gepijp" en "in de mond nemen" in 1 zin. Goed stuk!
Gepost door: kjkepel Gepost: 30-04-11 15:01:58
jij snapt um Tom!
Gepost door: trilob Gepost: 30-04-11 15:14:40
heerlijk plaatje weer trouwens! vind het wel echt jammer dat de stijl van de hoes anders is dan de vorige 2. was zo gaaf geweest als over 10 releases alles in die stijl zou zijn...
Gepost door: kjkepel Gepost: 30-04-11 18:40:38
ik zou het liefst ook altijd 18 jaar willen blijven...
Gepost door: trilob Gepost: 30-04-11 19:02:22
maar daar kun je niet voor kiezen. en het artwork is wel een keuze. daarnaast snap ik jullie keuze wel maar ik denk er gewoon anders over
Gepost door: niels Gepost: 01-05-11 12:30:13
Gepost door: kjkepel Gepost: 01-05-11 13:51:37
hmm ja lekker intressant....
Gepost door: nelson Gepost: 01-05-11 17:45:27
QuoteIk heb echt een schijthekel aan nieuwe media


Nou nou nou, mag ook wel een onsje minder he.
Gepost door: rody Gepost: 02-05-11 19:17:22
Download de nieuwe plaat hier:
http://music.brtpck.com/album/stupidity-returns
Gepost door: niels Gepost: 03-05-11 17:03:50
gewoon ruig!
Gepost door: hansihinterseer Gepost: 06-05-11 13:15:05
Strak!

Country is tegenwoordig ook hip. Als jullie zo mak mee stromen met de nieuwe media, dan zal er binnenkort ook wel een Brat Pack akoestisch album uitkomen nietwaar?
Ken: ik drink nog liever kots!

Gepost door: zappa Gepost: 08-05-11 15:54:31
Heb de plaat bij de Waaghals opgepikt ... idd een heel fijne plaat

© copyright 2002 - 2024 Punx.nl - Gebruikersovereenkomst - Contact