Dreadnoughts - Polka's Not Dead

26-01-11 09:31:00 / door pureandsimple / band: Dreadnoughts / album: Dreadnoughts - Polka's Not Dead (2011)

Dreadnoughts - Polka's Not Dead

We kennen allemaal het door alternatieve normalo's gedomineerde subgenre van Gogol Bordello, Dropkick Murphys en Flogging Molly. Dat vind ik trouwens uitstekende bands die echt wat kunnen, ook al zet ik het niet met veel plezier op. Wat me opvalt is dat ik altijd een gapend gat signaleer tussen deze kwaliteitsbands en de tweede garnituur. Dat is natuurlijk ook verankerd met persoonlijke smaak, maar het aantal schijtbands die denken te mogen bestaan omdat ze een doedel-unit, trekzak of fluitte-me-fluit laten horen is talrijk. Dat is extra helaas voor The Dreadnoughts, want ondanks dat zij zeker niet bij de grote jongens horen hoeven ze wat mij betreft ook niet in het rijtje met muzikale horken, draken en droeftoeters.

'Tuurlijk is dit een uitstekende band voor alle mensen die naast de eerder genoemde bands ook hard gaan op de The Mahones, Circle J, Neck en Irish Bastard. The Dreadnoughts is zelfs een heel stuk beter dan die bands, maar voor mijn smaak is het allemaal teveel polka en teveel van hetzelfde. Dat komt mede omdat er zoveel rotzooi wordt uitgebracht door kutbands (waarvan vele worden weggezet als de nieuwe Pogues) in dit subgenre en daar is The Dreadnoughts nu een beetje de dupe van. Daarentegen hoor ik wel iets leuks in deze band, maar het zou me 100,000x meer bevallen als ze de banjo, mandoline en bouzouki thuis hadden gelaten.

Dat neemt niet weg dat de gemiddelde alto-kid een prima pitje kan bouwen op deze Keltische zigeuner folkpunk-deuntjes tijdens het jaarlijkse festival van z'n locale jeugdhonk. Dat bedoel ik niet kleinerend overigens, maar dit is geen voer voor een kwaliteitsoor opzoek naar punkrock. Daarbij wil ik nog eenmaal stellen (niet specifiek op deze Canadezen gericht overigens aangezien ik niets weet van hun achtergrond) dat al die niet-Ierse/ niet-Oost-Europese bands die wel denken Keltische elementen en/ of zigeuner crapola in hun geluid te moeten verweven eens moeten slikken dat ze upperclass Westerlingen zijn zonder een muzikaal erfgoed verdronken in wodka en/ of whiskey. Get over it!

Score: 63/100

<< Rhino Bucket - Who's got Mine? Crank County Daredevils - s/t >>