The Riverboat Gamblers in Den Haag

05-11-10 17:22:00 / door pureandsimple / band: The Riverboat Gamblers / concert: 04-11-10 - Riverboat gamblers - Supermarkt - Den Haag

The Riverboat Gamblers in Den Haag

Omdat The Riverboat Gamblers gratis spelen in de Supermarkt te Den Haag scheelde me dat weer een tripje naar Tilburg (ondanks dat ik ook graag Sum41 had gezien). Gesteund door een goeie roadtrip en uitstekend gezelschap heb ik er goede zin an, maar helaas wordt mijn enthousiasme deels de kop ingedrukt omdat we precies op tijd zijn om Cooper te zien.

Cooper is een band die al wat jaartjes op de teller heeft en door heel Europa heeft gespeeld met allerlei kwaliteitspunk. Op plaat is de band echter nooit de moeite waard gebleken en ook live maakt het mij de pis nog steeds niet lauw. Spike van Di-rect kwam wel nog even buurten voor deze band dus wellicht is er eindelijk eens empirisch bewijs dat ik het misschien bij het verkeerde eind heb wat betreft mijn oordeel over een band. Maar het is, was en blijft natuurlijk wel een enorme schijtband.

Na wat pils en gezelligheid is het dan toch eindelijk (zo voelde het in ieder geval) tijd voor de Gamblers! Wat opvalt is dat het geluid echt vreselijk slecht is vooraan. Later blijkt dat het achterin de kroeg allemaal een stuk beter te horen is, maar een punkband wil je natuurlijk van zo dichtbij mogelijk meemaken. De Texanen spelen, zeker in vergelijking met de tour met The Bouncing Souls, behoorlijk veel van Underneath the Owl. Vanwege het feit dat ik (en volgens mij alle bezoekers) deze laatste plaat een stuk minder geniaal vind dan het oude werk ben ik niet meteen enthousiast, maar de band laat zich daardoor niet van de wijs brengen. Het was ook bijna onmogelijk om To The Confusion… te overtreffen en een enthousiaste show doet prima verbloemen dat deze plaat veel teveel mid-tempo liedjes bevat. Gelukkig komt de tweede helft van de set wat meer werk van Something to Crow About en To The Confusion of our Enemies voorbij. Ook het publiek lijkt meer te voelen voor de oudere liedjes en waagt zelfs een klein dansje (welke uitmondt in een met pile-on met Wokkel onderop). Al met al is de show toch zeker wel een succes te noemen (ook al spelen ze niet Unicorn Shave Your Horn).

De blinde punkrockers onder ons zouden waarschijnlijk een stuk minder plezier hebben beleefd aan deze show, maar omdat de band lekker fanatiek van leer trekt nam iedereen het geluid voor lief volgens mij. Een goede show neerzetten kun je sowieso wel aan The Riverboat Gamblers overlaten. Maar het kan eigenlijk niet dat een kenner en liefhebber van het werk van de Gamblers in sommige gevallen niet een kan herkennen welke nummers er gespeeld worden (en ik ben door de jaren heen wel gewend om door slecht geluid heen te luisteren). Toch zie ik de Supermarkt als een uitstekende plek voor punkrockshowtjes, gezien het formaat van het podium en de algehele uitstraling van de toko. Wat centen uittrekken voor beter geluid zou daarentegen geen overbodige luxe zijn.