Spermbirds - A Columbus Feeling

12-10-10 18:06:00 / door ltgdaan / band: Spermbirds / album: Spermbirds - A Columbus Feeling (2010)

Spermbirds - A Columbus Feeling

De oudjes van de Spermbirds lijken geen haast meer te maken. Waar na een wachttijd van 8 jaar Set an Example uit kwam in 2004, komt nu, na wederom een hiaat van 6 jaar, het vervolg album A Columbus Feeling uit op Cargo en Rookie Records.

Uit de indrukwekkende discografie van de Spermbirds ben ik eerlijk gezegd alleen bekend met de klassieker Something to Prove (1986) en Commen Thread (1990). Het is me dan ook compleet ontgaan hoe vaak deze band nog uit elkaar is gegaan en reünies heeft gevierd. Spermbirds stonden bij mij voorheen vooral bekend als alternative-rock/ crossover band. Niet geheel vreemd, gezien de band door een transmissie is gegaan en, in samenhang met een verandering van frontman, vanaf 1990 het meer over een rock en alternative boeg is gaan gooien. Toen oud zanger Lee Hollis eind jaren 90 zijn retour maakte moet de band tot aan 2004 geteerd hebben op hun oude hardcore-punk repertoire tot de comeback gevierd kon worden met Set an Example.

A Columbus Feeling ligt in het verlengde van Set an Example. Venijnige 80ties hardcore-punk en deinende 90ties alternative-rock er uit, straight forward punk-rock er in. De punk-rock bij A Columbus Feeling spreekt echter niet gelijk aan, want waar de scherpe en felle klank van Lee Hollis het goed deed bij de hectiek van 80ties hardcore-punk, ligt deze echter minder fijn in de melodie en in het ritme van het mid-tempo waardoor zanglijnen niet altijd even gesmeerd lopen. Dit heeft als gevolg dat maar weinig nummers in het hoofd blijven hangen – afgezien van Meet Me in the Middle en I Might Kill You - want ook de riedels zijn niet zelden oninteressant. Desalniettemin dient A Columbus Feeling niet gelijk te worden afgeschreven, want wie even met een minder kritisch oor luistert hoort een zeer eerlijk en authentiek punk-rock geluid op de achtergrond. Dankzij de ritme sectie en de naturel productie gallopeerd A Columbus Feeling lekker door de boxen van de stereo.

Voor de echte liefhebber is Spermbirds waarschijnlijk onfeilbaar en zal A Columbus Feeling prima in de smaak vallen, maar uiteindelijk is het geen geweldige plaat geworden. A Columbus Feeling werkt erg goed als achtergrond muziek, wanneer je vriendin door je luister sessie heen praat of wanneer de motor van de auto er doorheen ronkt, want wie niet oplet hoort een prima punk-rock beat!

Score: 62/100

<< Tiltwheel - The Hiatus\\The High Hate Us the Arrivals - Volatile Molotov >>