4 Skins - The Return

01-10-10 19:07:00 / door pureandsimple / band: 4 Skins / album: 4 Skins - The Return

4 Skins - The Return

Gary Hodges is in mijn ogen een muzikale geweldenaar. Niet zozeer zijn brulvocalen, maar wat hij begin jaren '80 met The 4-Skins in 2 jaar tijd wist neer te zetten is nog steeds essentieel te noemen in 2010: een prestatie van formaat. Sinds 2007 probeert de band, met Hodges als enig origineel lid, de tijden van weleer terug te brengen naar de eenentwintigste eeuw. Dit resulteerde in 2007 al in een tweetal compilatietracks (ik meen de twee Slade nummers die ook hier op staan), maar nu is er dus een volwaardig album.

Nouja… Een volwaardig album? De oplettende Oi!-liefhebber zal met Brave New World, Jealousy, Sorry, Evil, One Law For Them en Yesterdays Heroes oude bekende tegenkomen. Ook de twee covers van Slade, Come on Feel The Noise en Thanks For The Memories, kun je moeilijk nieuw noemen. Al met al blijken er dus maar zes nieuwe tracks op deze terugkeer te staan. Dat is voor een comebackplaat natuurlijk niet zoveel. Daarbij vind ik twee covers van dezelfde band ook een beetje overbodig. Mja, de hoeveelheid nieuwe tracks was volgens mij dusdanige klein dat we het zuur met het zoet moeten nemen.

De die-hard fan zal voldoende te klagen hebben over het feit dat Hodges als enig origineel lid met een compleet nieuwe line-up de naam van The 4-Skins inpikt en natuurlijk riekt dit aan alle kanten naar vergane glorie en geldklopperij. Desondanks klinkt de band oprecht en ben ik eigenlijk wel te spreken over het feit dat de band er weer werk van maakt. Voor een echt indrukwekkend goede plaat zal het momentum allang vervlogen zijn, maar ik draag Hodges en deze versie van The 4-Skins een warm hart toe.

Score: 65/100

<< Bobby Joe Ebola and The Children MacNuggits - F Astpai - Heart to Grow >>