Sunpower - Bondage

26-07-10 14:48:00 / door ltgdaan / band: Sunpower / album: Sunpower - Bondage (2010)

Sunpower - Bondage

Sunpower zou bij de meeste liefhebbers toch een glimlach op het gelaat moeten toveren. De band praktiseert al sinds 2002 de kunst van de eenvoud, wat resulteert in aanstekelijke staccato hardcore-punk met kletterende gitaren en de gain op 10. Sunpower bezit die bepaalde oppeppende vibe die je een circle pitje om je eigen as wil laten maken. Hoewel de referentie naar bands als Dead Kennedys en Circle Jerks onvermijdelijk is, zou ik de band toch graag een eigen smoel willen toedichten. Hoe duidelijk er ook van bovengenoemde bands wordt geleend, Sunpower blijft een kracht op zichzelf.

Bondage is inmiddels de derde langspeler van de band en jaagt er in een ruime 17 minuten 14 nummers doorheen - de 12” vinyl telt overigens 4 nummers minder -. Over het algemeen is Bondage weinig nieuws in vergelijking met het vorige album Pain for Profit (2008), hoewel er naar een meer gevarieerd geluid op zoek lijkt te zijn. Naast de bekende uptempo hoempapoempa punkrock nummers zijn er op Bondage namelijk ook enkele Dead Kennedy-achtige surf riedels te ontdekken die de lineariteit van de composities een beetje zouden moeten doorbreken. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat juist deze afwijkende nummers de eerste zijn die van mij een skip forward krijgen na het meerdere malen beluisteren van de plaat. Nummers als Leather Boots en When the Spirit’s Gone klinken in eerste instantie verfrissend, maar beginnen door het 'flanger' effect na een paar rondes al snel als draaiorgel muziek te klinken. Ironisch genoeg zijn het juist de simpelere nummers als Redneck Talk, Frozen..Passed Out..Broken en Nop Means No die zelden vervelen en bovendien op zichzelf al voldoende varierend zijn. Dit zijn dan ook de nummers waar Sunpower het best in gedijt.

Zoals gezegd is Bondage weinig nieuws onder de zon. En dat is maar goed ook! Sunpower is een pracht concept en wordt naar perfectie uitgevoerd. Bondage ligt in het verlende van zijn voorganger Pain for Profit en zou eenzelfde score mogen verwachten was het niet dat die score vorige keer wel erg hoog uitviel. Tough, mean and rough!

<< Cruel Hand - Lock & Key Devil's Brigade - Devils Brigade >>