Ceremony - Rohnert Park LP

28-06-10 12:05:00 / door pureandsimple / band: Ceremony / album: Ceremony - Rohnert Park LP (2010)

Ceremony - Rohnert Park LP

Hardcore is geen genre waar afwisseling en innovatie met luid gejubel wordt ontvangen. Misschien is het daarom ook wel dat ik de afgelopen jaren weinig hardcorebands heb leren kennen die me uit m'n stoel blazen zoals bands als BGK, Black Flag en Cro-Mags dat nog steeds doen. Ceremony is dat klaarblijkelijk ook zat, zoals ze tijdens het begin van deze plaat al laten horen, en deed met de afgelopen twee albums al een prima poging hier verandering in aan te brengen. Dat lukte ze toen tweemaal achter elkaar, maar weten ze ook op hun derde plak mij te overtuigen?

Laat ik beginnen met te stellen dat Rohnert Park voor mijn simpele oor moeilijk te verhapstukken is. Meer nog dan de eerste twee albums, maar dat maakt het niet meteen minder goed. De plaat zit wel precies op mijn grens wat dat betreft, maar grenzen opzoeken lijkt me typisch iets wat hardcore mist in 2010. Ik begrijp de promosheet wel die deze band promoot als pure 80's hardcorepunk, maar toch wordt er door middel van tempowisselingen en soundscape-achtige dingetjes duidelijk tegen die stroming ingezwommen op momenten. De plaat past zoals te verwachten prima in de 'kort maar krachtig'-categorie, maar dat is voor hardcore eerder een pre dan een tekortkoming. Het beste compliment dat ik kan geven is door te zeggen dat iedereen die wel eens oprecht gepassioneerd kan haten Ceremony's intensiteit goed zal trekken. Voor deze verbitterde ziel is Rohnert Park in ieder geval de beste hardcore plaat van 2010, maar wanneer er nog meer experimenteel geneuzel aan te pas gaat komen zal ik waarschijnlijk afhaken.
De beste nummers staan trouwens op de b-kant.

<< Various Artists - Behind the Scene Swingin' Utters - Brand New Lungs >>