Tony Sly - 12 Song Program

15-03-10 04:44:00 / door pureandsimple / band: Tony Sly / album: Tony Sly - 12 Song Program (2010)

Tony Sly - 12 Song Program

CD van de week Week 11 2010

Vroeger, toen ik nog een klein jongetje was, maakte Tony Sly al muziek met zijn band No Use For A Name. Toen hij al een aantal jaren bezig was, en ik mijn eerste stappen deed in punkrockland, kon ik niet zoveel met dat bandje en dit kwam met name door zijn zang. Nu heeft de beste kerel, nadat er op Fat Wreck al eens een split met Joey Cape uitkwam, een full length uit welke opvallend weinig klinkt als een akoestische versie van NUFAN. Wat dat betreft begrijpt Tony Sly maar al te goed dat een goede akoestische plaat een totaal andere discipline is dan punkrock met de stekker eruit. Mede daarom heb ik goede moed wat betreft dit album.

Met opener ‘Capo, 4th Fret’ komt de beste track van het album al meteen aan bod. Ik was blij verrast, maar helaas blijkt al snel de lat te hoog gelegd. Na vier nummers kakt het allemaal in en zal zelfs de meest welwillende luisteraar zijn of haar aandacht zien verslappen. Pas bij de samenwerking met Joey Cape, ondertussen alweer nummer tien op het album, laat Tony zien dat hij toch echt wel wat meer te bieden heeft dan de gemiddelde muzikant. Helaas zijn het grote aantal middelmatige, bijna slaapverwekkende, fillers die ervoor zorgen dat deze plaat veel minder is geworden dan in essentie mogelijk was. Daar kunnen gastmuzikanten Karina Denike (Dance Hall Crashers), Joey Cape (Lagwagon), Darius Koski (Swingin’ Utters) en Fat Mike (NOFX) ook niets meer aan veranderen. Met name door het compleet overbodige ‘AM’ en ‘Kiera’, wat echt muzikale draakjes zijn, verliest het album aan kracht. Die nummers wil ik zelfs geen fillers noemen, maar zijn gewoon slecht.

Ondanks de vele tekortkomingen wil ik dit 12 Song Program niet tot op de jewelcase afbranden. Natuurlijk is het album uit balans wat betreft qua kwaliteit, maar muzikaal is het bij vlagen ook uitstekend toeven met meneer Sly. En dat is ook wat waard! Helaas voor Tony zal zijn stemgeluid ook niet meteen de 'standaard' folkpunk types aanspreken waardoor ook daar niet al teveel zieltjes te winnen zijn. Maar schijt aan gasten die er toch geen verstand van hebben! Er is voor een ieder die weet waar ze moeten zoeken echt wel wat moois te vinden op dit album, maar ik kan me daarentegen ook prima voorstellen dat je liever je tijd en energie in een betere plaat steekt.

Score: 61/100

<< Guns On The Run - The Spirit Is Eternal Fehler - Adharma >>