Polar Bear Club @ W2

02-03-10 14:04:00 / door pureandsimple / band: Polar Bear Club / concert: 28-02-10 - Polar bear club + title fight + shook one - W2 - Den Bosch

Polar Bear Club @ W2

Omdat ik Polar Bear Club, als enige op de bill die avond, erg goed vond op zaterdagavond in Aarsschot was ik gemotiveerd genoeg om ook nog even een kijkje gaan nemen in Den Bosch. In een prima gevulde W2, maar met zoals altijd opvallend weinig locals, ben ik benieuwd of Polar Bear Club het ook op een naar verwachting rustige zondagmiddag waar zou kunnen maken.

Opener Title Fight is een jonge Amerikaanse band die op muzikaal gebied, met iets meer poppy klanken en iets minder hardcore, het gat tussen de twee publiekstrekkers (Shook Ones en Polar Bear Club) dicht. De band is ondanks het vroege tijdstip enthousiast, maar het wil logischerwijs niet echt omslaan naar het publiek. Dat krijg je met de combinatie van onbekende band en zondagmiddag. Jimmy Stadt, zanger van Polar Bear Club, rept hier later nog even over door te zeggen dat een beetje hoofdknikken en meedeinen een prima participatiedaad is voor op een zondag. De grote vraag bij deze band is waarom de bassist het gros van de tijd zingt en niet meer aan de gitarist overlaat. Niet dat de ietwat cleanere stem van de bassist niet te doen is, maar de band heeft er wat mij betreft baat bij als de agressie van de gitarist wat meer een deel uit gaat maken van de band. Dan nog zal het een middelmatige band blijven trouwens, maar dat ter zijde.

Ik heb het idee dat er aardig wat kids geïnteresseerd zijn in Shook Ones, maar net als de dag ervoor in Aarsschot weet de band niet echt zijn stempel te drukken. Vermoeid en bij vlagen zelfs ongeïnteresseerd spelen de Kid Dynamite-copycats wat nummertjes. Van redelijk tot matig verzand het zodra er pijnlijke stilte en slechte grappen over bowlen komen omdat de gitarist geen geluid meer uit z'n jammerijzer kan krijgen. De band verliest daardoor mijn aandacht en weet dat verder in de set ook niet meer terug te winnen. Het zal voor diegene die niet hoeven te rijden een prima moment zijn geweest om wat pils te hakken. Gelukkig heeft de guitige blik van de tweede gitarist, die eruit ziet alsof ie downsyndroom heeft, een hoge entertainmentwaarde. Desondanks, wanneer de band het podium verlaat met de woorden “I know we're not much to look at”, blijf ik achter met een gevoel dat er veel meer in het vat zat. Erg jammer, want deze band heeft met hun laatste plaat laten zien dat ze wel degelijk wat kunnen.

Ondanks dat Polar Bear Club minder lang bij elkaar is en minder plaatwerk uit heeft dan Shook Ones weet de band een veel professionelere houding en attitude neer te zetten op het podium. Ondanks dat de tour alweer een paar dagen aan de gang is weet de band ook op zondagmiddag het publiek een goede show voor te schotelen. Waar ik de PBC-nummers op plaat bij vlagen moeilijk te verteren vind merk ik daar live vreemd genoeg helemaal niets van. Ondanks dat ik alles van de eerste EP (The Redder The Better) tot aan de lichter te verteren full length van vorig jaar (Chasing Hamburg) veelvuldig luister weet ik nauwelijks titels van PBC's nummers uit m'n hoofd te noemen. Wel weet ik dat de band een perfecte mix van nummers uit de discografie aan bod laat komen. Van ingetogen meezingers tot wilde stampers. Alles is in evenwicht. Mede daardoor en niet in de laatste plaats dankzij de sterke uitstraling op het podium, de charismatische zanger met krachtig stemgeluid en de domweg goede nummers weet ik zeker dat Polar Bear Club het ook in Europa gaat maken als headliner.