BALZAC - Paradox

19-10-09 00:00:00 / door mano-revolver / band: BALZAC / album: BALZAC - Paradox (2009)

BALZAC - Paradox

CD van de week Week 43 2009

Altijd gaat mijn hart weer wat sneller kloppen in de weet dat er een nieuwe BALZAC release aankomt. Nu gebeurd dit op vrij regelmatige basis dus mijn hart klopt regelmatig als een malle. Echter worden veel van die releases ook in eigen beheer (Evilegend) uitgebracht en bevatten deze vaak bewerkingen of her-opnames van oude(re) nummers. Wanneer er gloednieuw materiaal uitkomt raak ik pas echt 'stoked' en raak ik niet uitgepraat over deze band die tot één van mijn favorieten behoren. 21 augustus was het weer zo ver en kwam 'Paradox' uit in Japan, nu nog geen krappe twee maanden later ligt deze release, dankzij Gan-Shin, al in de Europese schappen!

En met de gedachte in het achterhoofd dat onze Amerikaanse vrienden nog steeds wachten op een release van het laatste album 'Hatred: Destruction = Construction' via Misfits Records welke in juli vorig jaar bij ons verscheen is dat snel, heel snel. Dit is tevens de reden dat ik gestopt ben met de officiële Japanse releases te kopen, vroeger moest je maanden... soms jaren wachten, nu hoef je slechts met je ogen te knipperen en ze komen al uit, bomvol extra's! Maar goed, 'Paradox'...

Het bijzondere aan 'Paradox' is dat deze compleet is geproduceerd door Takeshi Ueda, bij sommige van jullie bekend als het brein achter nog zo'n geweldige en originele Japanse band The Mad Capsule Markets en nu goed werk verricht met zijn nieuwe band AA=. Een uitstekende keuze, want hoewel BALZAC sowieso geen band is die zichzelf herhaalt, tenzij dit opzettelijk is, proberen ze met elke release weer iets fris en origineels uit. Toegegeven, hoe hoog ik de band ook heb zitten, dit pakt niet altijd even goed uit, maar met 'Paradox' levert de band opnieuw een parel van formaat af!

Want niet alleen BALZAC, maar ook Takeshi Ueda zelf heb ik hoog zitten. Het lijkt dan ook een gouden combinatie waarbij de traditionele BALZAC sound zwaar word beïnvloed door de producer. Zo hoor je zijn typische basgitaar geluid terug in 'Hazard', de breakbeats in 'Paradox' en digital hardcore in 'Spiral'. Tevens zou BALZAC BALZAC niet zijn om een oudere track, 'Space Vampire In Silence Noise' in een nieuw jasje te steken waarbij de subtiele achtergrond geluiden een lust voor het oor zijn. Hoewel ik alle nummers op 'Paradox' te gek vind is 'The Eyes (That See What Isn't There)' toch mijn favoriet. Voor deze afsluiter werden alle 'digitale invloeden' even de studio uitgeschoven en wat rest is een typische, rockende BALZAC kraker zoals 'Out Of The Blue' inclusief orgel, ik hou er van! Tevens twee eervolle vermeldingen voor de in -en outro's 'Schiz-ism I' en 'Schiz-ism II', erg sfeervol en creepy door de futuristische vervorming van Ryan Moldenhauer's (de man achter onder andere de 'Fiendish Club International') stem en een vreemde bliep die uit een onderzeeboot lijkt te komen. Het klinkt wellicht simpel, maar in werkelijkheid onwijs gaaf en de toon is daarmee direct gezet.

Uiteraard bevat het album ook een exclusieve bonus DVD bomvol extra's. Zo bevat dit schijfje een video ter promotie van 'Paradox', de videoclip van 'Paradox', een in Hamburg opgenomen videoclip van 'Wall' waarbij de band compleet gehuld is in St. Pauli outfits en de complete release van de Japanse DVD 'Hatred Lies Deep Inside'. BALZAC heeft van het vorige album 'Hatred: Destruction = Construction' van elk nummer een video opgenomen en al deze videoclips staan ook op deze DVD! In totaal dus 18 (!) bonus video's. De Europese fan word hiermee op zijn wenken bediend en dan druk ik mij nog zacht uit!

Al met al is 'Paradox' dus weer een mooi, compleet product geworden. Waanzinnige muziek, die ondanks de invloeden van Takeshi toch weer typisch BALZAC is, in combinatie met een te gekke bonus DVD maken dit een must-have voor de fans van BALZAC en stiekem toch ook wel de Mad Capsule Markets. Kopen!

(Geen cijfer, mini-cd)

GAN-SHIN

<< Star Fucking Hipsters - Never Rest In Peace All For Nothing - Miles & Memories >>