Funeral Dress - Global Warning

29-09-09 00:53:00 / door jelleonparole / band: Funeral Dress / album: Funeral Dress - Global Warning (2009)

Funeral Dress - Global Warning

Funeral Dress...wie is er niet groot mee geworden? Ik wel! Als jong punkertje ging ik hard op dit soort singalong streetpunkbands en zodoende was ook Funeral Dress in die tijd een graag geziene gast in mijn cd-speler. Tegenwoordig staan de cd's echter al jarenlang stof te happen en ben ik de band een beetje uit het oog verloren. Onder andere omdat mijn muzieksmaak zich verder ontwikkeld heeft en verder omdat er simpelweg betere bands in het genre te vinden zijn.
Toch heb ik stiekem nog altijd een klein zwak voor deze Belgen en ik was dan ook benieuwd naar wat ze tegenwoordig klaarspelen.

Wanneer de band aftrapt valt me gelijk op dat Funeral Dress gelukkig nog immer als Funeral Dress klinkt, maar dat de band met de jaren een stuk strakker is gaan spelen (mag ook wel natuurlijk, de band draait immers al een kleine 25 jaar mee). Ik hoop dat ze dit live ook kunnen waarmaken. 'Renegade Generation' is een goeie opener en vooral 'Belgium's Burning' zou zo het nieuwe lijflied van de Belgische punkscene kunnen worden; pils in de hand, vuist in de lucht en meelallen maar!
Alleen het Vlaamse accent van zanger Dirk, en diens soms ietwat valse zang, zit me wat dwars, maar aan de andere kant heeft ook dit weer zo z'n charme. Ik ben dan ook verbaasd wanneer 'Rebel Radio', 'Angel Suicide', 'Raise Your Glass' en het folky 'Never Forever' voorbijkomen. Niet alleen zijn dit gewoon toffe nummers, maar ze zijn accentloos gezongen door een stem die me bij vlagen aan Greg Graffin van Bad Religion doet denken. Is dit dezelfde Dirk? Of is dit iemand anders uit de band? Mijn promo exemplaar biedt helaas geen uitsluitsel. Feit blijft wel dat het een welkome afwisseling is binnen het geluid van Funeral Dress. Helaas zakt de plaat een het einde een beetje in door middel van het wat zwakkere 'CBGB's en de Abrasive Wheels cover 'Burn 'em Down' maar dat is de band vergeven.

Funeral Dress is dus nog altijd springlevend en het zou me niks verbazen als ze nog eens 25 jaar doorgaan. Van mij mogen ze in ieder geval. Fijn toch, die zekerheidjes in het leven?

Score: 74/100

<< Teenage Bottlerocket - They Came From The Shadows Sensational Skydrunk Heartbeat Orchestra - Grown >>