Banner Pilot - Collapser

21-09-09 00:00:00 / door pureandsimple / band: Banner Pilot / album: Banner Pilot - Collapser (2009)

Banner Pilot - Collapser

CD van de week Week 39 2009

Persoonlijk was ik best wel een beetje verrast toen Banner Pilot naar kwaliteitslabel Fat Wreck verhuisde. De vorige full length van de band, Resignation Day, had ik als bovengemiddeld ingeschaald, maar niet veel meer dan dat. Met de kans dat het live best tof zou zijn had ik nog rekening gehouden, maar dat de band ooit een plaat zou leveren die ik als serieuze kandidaat voor 'punkrock album van het jaar' zou zien leek me niet realistisch. De berichten 'in de wandelgangen' van mensen die ik als kenners in het genre betitel spraken mij al tegen, maar ik bleef tot voor kort een non-believer. Tja, best lezers... Het gebeurt niet vaak, maar blijkbaar heeft ook deze extreem goede recensent het wel eens mis. Banner Pilot weet met Collapser namelijk wel degelijk te overtuigen op plaat. En niet zo'n beetje ook!

Wat direct opvalt is dat het eindproduct an sich op ieder gebied vele malen sterker is dan zijn voorganger. Beter artwork, betere teksten, betere nummers, vele malen strakkere productie etc. Alles is, onder toeziend oog van de mensen bij Fat, een niveautje hoger getild zodat de band het maximale uit zich weet te persen. Ik ben best een beetje onder de indruk van de bovengemiddelde kwaliteiten die de band twaalf nummers lang laat horen. Tracks als Write It Down en Skeleton Key zie ik mezelf over 20 jaar nog met plezier opzetten. Daar durf ik nu al wel een weddenschap over af te sluiten

Los van mijn moeilijk te verdedigen mening dat ik er ook een beetje Blink 182 in terug hoor is dit duidelijk voer voor mensen die hard gaan op bands als Dillenger Four, Hot Water Music, Jawbreaker, Latterman en The Lawrence Arms. Wat mij betreft mag Banner Pilot, met Collapser onder de arm, trots achteraan aansluiten bij deze rits geniale bands. Collapser is namelijk een toprelease in z'n genre en zet Banner Pilot meteen prominent op de kaart. Een band om vanaf heden goed in de gaten te houden mensen!

<< Reno Divorce - Tears Before Breakfast Frank Turner - Poetry Of The Deed >>