MUCC - Kyutai

16-05-09 00:00:00 / door mano-revolver / band: MUCC / album: MUCC - Kyutai (2009)

MUCC - Kyutai

Was ik nog geen half jaar geleden enthousiast over het feit dat MUCC met zijn album 'Shion' één van de eerste Japanse rock bands was die in Europa door Universal werd gecontracteerd, komt het nieuwste album 'Kyutai' gewoon weer uit op het oude vertrouwde Gan-Shin (wat naar mijn weten onderdeel is / of valt onder Universal). Niks mis mee natuurlijk, zolang de releases maar blijven komen vind ik het allemaal best. Als ze er dan ook nog eens uitzien (en uiteraard klinken) zoals 'Kyutai' is vormgegeven dan is het allemaal dik in orde.

Het album is namelijk verpakt in een mooie dubbele digipak die naast het reguliere studio album ook nog ruimte bied aan een concert registratie van een show die de band gaf begin december (2008) in het Irving Plaza te New York. Grootste verschil met de concerten die ik van MUCC in Duitsland heb gezien is het gebrek aan hordes gillende tienermeiden. Gelukkig word de muziek hier niet minder op, want live staat de band als een huis wat tevens word weergegeven door deze dvd. Een mooie extra dus.

Maar uiteindelijk gaat het om de release zelf. Fans van MUCC weten wat ze van de band kunnen en vooral mogen verwachten en ook 'Kyutai' stelt niet teleur. Nu is het wel zo dat de band, in tegenstelling tot veel van zijn collega-musici van Gan-Shin, met de release wat rustiger lijkt te worden en dat dit ook terug te zien is in de speeltijd van de nummers. Een track als 'Hymn' tikt over de zeven en halve minuut en neemt haast epische vormen aan. Toch verveeld ook 'Kyutai' geen moment en beschikt de band nog altijd over genoeg diversiteit, pit en enthousiasme om de aandacht er voor de volledige speeltijd bij te houden.

Met de aankomende dvd-releases van Dir En Grey en Girugämesh en de zojuist uitgekomen albums van Merry en MUCC is het voor de liefhebber van J-rock een zeer mooie tijd om schaamteloos te kunnen genieten van hun favoriete bands uit het genre. 'Kyuatai' is misschien niet zo sterk als de vroegere releases van MUCC maar het is nog steeds een zeer degelijk album wat dan ook een dikke ruim voldoende scoort.

GAN-SHIN

<< Merry - Under-World Bankrupt - Razor Wires And Neon Lights >>