Speak Out Fe(e)st 2

24-11-08 21:46:00 / door pureandsimple / band: Antillectual / album: Brat Pack - Hate The Neighbours (2008) / concert: 21-11-08 - Speak out Fest (Smoke or Fire/ Tenement Kids) - Willemeen - Arnhem

Speak Out Fe(e)st 2

Ondanks dat ik persoonlijk niet zo'n fan ben van de naam was Speak Out Fest vorige keer een dusdanig succes dat een 2e editie niet uit zou mogen blijven. Die mening werd door wel meer mensen gedragen en zo kwam er een tweede editie. Met de terugkeer van Omission en de releasepary van Tenement Kids op het affiche maakt organisator Peter Bootsman in ieder geval duidelijk dat het volle bak moest worden. Met bands als Bratpack en Antillectual erbij strikte hij twee van de coolste locale bands voor de locals. Met Fake Problems en Smoke Or Fire kwamen ook nog eens de fans van muzikaal geweld van over de grens aan hun trekken. Supercool dus allemaal!

Als eerste was het Antillectual die in de bovenzaal het spits mocht afbijten. De zaal is zeker nog niet helemaal vol, wat later op de avond wel zal gaan gebeuren, maar de band zet haar beste beentje voor terwijl het publiek naar binnen druppelt. De band weet dat, ondanks dat Tenement Kids ook een album release viert, het eigenlijk allemaal om Guns n' Roses gaat. Ik trek het goed en de band wrijft me nog eens flink onder de neus hoe goed die Testimony LP eigenlijk wel niet is. Het mag goed nieuws heten dat ook het eerste album Silencing Civilization, oorspronkelijk op Angry Youth Records, opnieuw is uitgebracht door Shield Recordings en dit keer ook op LP te verkrijgen is.

Terwijl ik me sta te vergapen op het supercoole artwork van de Brito LP weet ik dat de noisy schreeuwcore niet voor mij is weggelegd. Een ietswat vreemde eend op de bill, maar ik geloof dat er genoeg kids waren die het wel supercool vonden. Ik geniet liever van de soundcheck van Omission en in wat mindere mate van het sportbroekje van Pitter.

Maar als Omission, in de bovenzaal, opkomt bewijst de band na de eerste klanken al meteen waarom ik ze zo gemist heb. Rockende hardcore met moddervette riffs. OEF! Ik trek het supergoed en ook de nieuwe tracks rocken als een dolle hond. Ik verwacht dat Refuse Regress, zeker niet het minste album, ver achter zich wordt gelaten als het nieuwe spul op een geluidsdrager wordt geperst. Nico blijkt goed bij stem en nog altijd een charismatisch frontman. De band krijgt voor het eerst de kids vooraan in beweging en mag terugkijken op een coole comeback special. Mocht je het gemist hebben zou ik begin december de kans grijpen om ze te zien in Nijmegen tijdens de Smash The Statues releaseparty.

Beneden is het tijd voor nog een band waar ik echt naar uitkijk: Fake Problems. Als de band uit een stel 13 jaar oud lijkende jochies blijkt te bestaan weet ik niet of ik het juist supercool vind of juist niet. In het begin staan ze er zelf ook nog wat onwennig bij, maar muzikaal weten ze op ten duur weldegelijk te overtuigen. De liefhebbers van Against Me!-achtige bandjes genieten met volle teugen van deze band en een kleine polonaise kan dan natuurlijk niet uitblijven.

Na afloop van Fake Problems stamp ik haastig de trap op: het is tijd voor Tenement Kids. Ik had enkele dagen daarvoor het geniale We've All Been Down binnen gekregen en ben dan ook enorm siked voor de show. Ondanks dat iedereen in de volle bovenzaal geniet blijkt dat nog niet iedereen de plaat binnen heeft gekregen (wat niet zo gek is gezien dit de releasepartij was). Hierdoor lijken de nummers van de Doves EP, uit op Crucial Attack, ietswat favoriet maar dat is alleen nog een kwestie van tijd. Er zit goed beweging in en de band is duidelijk in vorm. Op Cards & Arrows gaat het zelfs nog flink los en mag Tenement Kids deze avond ook nog eens met de award voor grootste pit in de bovenzaal naar huis gaan. BOAH!

Beneden is Bratpack, die dezelfde prijs alleen dan voor de benedenzaal mee naar Nijmgen mag nemen, een behoorlijk feestje aan het bouwen. Het kroeggedeelte zit tot de nok toe vol en de stemming zit er goed in als klanken in de stijl van RKL en Adolescents de zaal in worden geblazen. Hardcore activiteiten als crowdsurfs, stagedives en fingerpoints zijn de reactie van het publiek. De band blijkt duidelijk in z'n element en laat een van haar beste shows tot nu toe zien.

De tweede Amerikaanse band op de bill, Smoke or Fire, blijkt als ik weer naar boven sjok al te zijn gaan spelen. De band heeft met AVAIL getoured dus ik was van te voren al fan, maar betrap me er op dat ik de platen van de band nauwelijks opzet. Nu vind ik de op Fat Wreck uitgekomen albums wel aardig, maar is het me allemaal net iets te glad. Live heeft de band daar minder last van en blijk ik, ondanks dat ik die albums hooguit een keer of 4/ 5 heb gedraaid, zelfs een aantal nummers te herkennen. Ik krijg het idee dat veel bezoekers meer geïnteresseerd zijn in de bar en een beetje merch shoppen bij de bands of de distro's van Shield Records en Crucial Attack.

Als ik na de show van Smoke or Fire naar beneden kom blijkt Rush 'n Attack al klaar te zijn. Op aandringen van een ietswat beschonken organisator is de band niet te beroerd om de instrumenten nogmaals ter hand te nemen. De band met onder andere Omission-leden heeft met de DonutHole 7”, uit op Crucial Attack, een supertuffe 7” uitgebracht en weet de avond in stijl af te sluiten.

Iedereen kan uiteindelijk terugkijken op een gezellig en succesvol avondje punkrock dat zelfs door de belachelijk slechte nu-metal DJ in de bovenzaal niet te verneuken viel. PUNKROCK!