Dir En Grey - Uroboros

17-11-08 11:35:00 / door mano-revolver / band: Dir En Grey / album: Dir En Grey - Uroboros (2008)

Dir En Grey - Uroboros

CD van de week Week 47 2008

Toen Gan-Shin Records éénmaal het nieuws naar buiten bracht dat een nieuw album van Dir En Grey dit jaar nog zou verschijnen begonnen alle alarmbellen direct bij mij te rinkelen, de Japanse formatie is namelijk de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van mijn favoriete bands en hoewel de band bij elk nieuw album dat word uitgebracht enkele oude fans verlies blijf ik een trouwe aanhanger, sterker nog, ondanks het feit dat ‘Vulgar’ één van mijn favoriete Dir En Grey platen blijft vind ik toch dat de band steeds interessanter word, vol verwachting klopte mijn hart dan ook toen de nieuwe schijf ‘Uroboros’ in mijn cd-lade verdween.

Dat de band nog steeds hele interessante muziek kan maken blijkt wel weer wanneer de tekstloze ‘introductie’ song ‘Sa Bir’ is afgelopen en de eerste akkoorden van ‘Vinushka’ worden ingezet. Het nummer begint heel kalm waarbij zanger Kyo enkel door een akoestische gitaar word ondersteund, ondanks dat de rest van de band na een dikke 30 seconden invalt lijkt ‘Uroboros’ vrij rustig van start te gaan totdat de band na een dikke vier minuten spelen letterlijk ontploft en het nummer zich ontpopt tot een track die live voor ware slachtvelden kan zorgen voor het podium met hysterische zang om het geheel af te maken. De totale speelduur van het nummer bedraagt 9:37 minuten waarmee het schizofrene nummer epische vormen aanneemt.

Echter is de toon voor de rest van de plaat gezet en ondanks dat de band altijd al twee gezichten heeft gehad komt het op ‘Uroboros’ in extreme vormen uit mijn speakers knallen. De band kan bijzonder melodieus klinken zonder ook maar aan kracht in te boeken maar ook onwijs meedogenloos waarbij het gezelschap een witte waas voor de ogen lijkt te hebben en je op destructieve wijze overrompelt. Ik vind het dan ook jammer dat wanneer ik de term ‘J-rock’ laat vallen (want in principe is Dir En Grey dat natuurlijk nog steeds) deze vaak verkeerd geïnterpreteerd word, Dir En Grey doet met ‘Uroboros’ namelijk niks onder voor bands als The Used, Atreyu, I Am Ghost, Story Of The Year of Bring Me The Horizon. Wanneer de band uit California was gekomen en ‘gewoon’ in het Engels zou zingen had er op de achterkant van het doosje Epitaph Records gestaan, maar gelukkig blijft Dir En Grey trouw aan hun eigen taal wat ik alleen maar kan toejuichen want dit onderscheid ze van de andere bands.

Dat dit ook in resultaat word uitgedrukt buiten Japan is inmiddels al lang bewezen, sterker nog op dit moment is de band op tour in Amerika en Canada met The Human Abstract uit de Hopeless Records stal ter promotie van dit album. Ik heb dan ook een voorgevoel dat de opmars die Dir En Grey de afgelopen jaren al maakte met het uitkomen van ‘Uroboros’ zijn hoogtepunt gaat bereiken. Het album is sterk, heel sterk en blijft je voor de volledige speelduur boeien. Persoonlijk kan ik dan ook niet wachten tot Dir En Grey weer naar Europa zal komen, deze nummers zullen live voor een ware sensatie gaan zorgen, wat een fantastische plaat!

GAN-SHIN RECORDS

Score: 90/100

<< Long Dong Silver - Bound To Bleed Discharger - The Sword Of Our Ancestors >>