San Andreas - Man Or Monster

10-11-08 09:12:00 / door mano-revolver / band: San Andreas / album: San Andreas - Man Or Monster (2008)

San Andreas - Man Or Monster

CD van de week Week 46 2008

Onze ‘cd v/d week’ nominatie gaat inmiddels alweer zijn elfde week in, maar tot op heden sierde deze titel nog geen Nederlandse band. Met ‘Man Or Monster’ van het Rotterdamse emo-core kwintet San Andreas is daar eindelijk verandering in gekomen en niet geheel onterecht. Deze jongens behoren tot één van de hardst werkende bands van Nederland die best trots mogen zijn op het resultaat van opvolger ‘The Lover Kills’.

Niet alleen heeft San Andreas het kleine label Squash Records uit Ridderkerk ingeruild voor het Engelse Lockjaw Records (onder andere bekend van Tribute To Nothing en A New Day) maar ze klinken ook nog eens meer volwassen dan ooit tevoren. Zanger Sopo geeft aan dat de band bij Squash Records tot aan het plafond zat en dat ze met ‘Man Or Monster’ de beste plaat die ze op dat moment konden maken hebben gemaakt. Op en top cliché uitspraken natuurlijk, maar als je de elf tracks eenmaal hebt gehoord kan je de beste man alleen maar gelijk geven.

Want met ‘Man Or Monster’ doet San Andreas niet onder voor zijn grotere Amerikaanse collega’s, sterker nog de band klinkt door zijn muzikale kwaliteiten en prima productie (die overigens in eigen handen was) heel on-Nederlands. Dat de band constant door het internationale circuit aan het touren is en de schijf heeft laten masteren door Alan Douches van West West Side Music die eerder al werk afleverde voor bands als Thrice, Fall Out Boy en The Misfits zal hier ongetwijfeld een grote rol in hebben gespeeld. Je zou haast zeggen dat de band niet alleen met Squash Records maar ook in Nederland het plafond heeft bereikt, iets wat bij de leden naar mijn idee al wat langer duidelijk was gezien een groot deel van de meer dan 250 shows die San Andreas inmiddels op zijn naam heeft staan in het buitenland zijn gespeelt.

‘Man Or Monster’ zal naar mijn mening dan ook hoge ogen gaan scoren bij de fans van het genre in zowel binnen -als buitenland. De band is op alle fronten gegroeid en volwassen geworden wat heeft geleid tot een uitgebalanceerd album waar felheid en gevoel voor melodie hand in hand gaan.

LOCKJAW RECORDS

<< Star Fucking Hipsters - Until We're Dead Texas Motherfuckers - Freaks >>