Son Of Sam - Into The Night

08-09-08 00:00:00 / door mano-revolver / band: Son Of Sam / album: Son Of Sam - Into The Night (2008)

Son Of Sam - Into The Night

CD van de week Week 37 2008

Met bandleden in de gelederen die hun sporen al dik verdiend hadden in bands als Murphy's Law, Samhain, The Undead, Danzig, Tiger Army en AFI mocht je in 2001 gerust spreken over een all-star line-up toen Son Of Sam op de proppen kwam met hun debuut album 'Songs From The Earth' op Nitro Records. Ondanks deze zeer succesvolle formule ziet de band er anno 2008 toch een stuk anders uit wat ook zeker invloed heeft gehad op de sound van Son Of Sam.

Drijvende kracht achter Son Of Sam is Todd Youth, de beste man schrijft en produceert bijna alles zelf en word bijgestaan door basisspeler Steve Zing. Drummer London May heeft het veld moeten ruimen voor Karl Rosqvist (o.a. The Chelsea Smiles en Danzig), maar de belangrijkste verandering in de line-up is toch wel het feit dat Davey Havok zich niet meer tot frontman mag rekenen van de band. Dat Havok het onwijs druk heeft met AFI lijkt me duidelijk, of dat de reden is waarom hij niet meer in Son Of Sam zingt weet ik niet, wellicht dat hij de band als een eenmalig project zag of dat hij door een verbintenis met Interscope Records niet een volledige release voor een ander label mag uitbrengen... het blijft gissen. Feit blijft wel dat zijn vervanger de naam Ian Thorne draagt en ik, en vele met mij, nog nooit van hem hadden gehoord voor zijn toetreding tot Son Of Sam.

Het blijft natuurlijk gevaarlijk, een zanger vervangen, helemaal iemand met een specifiek stemgeluid als Davey Havok. Want ondanks dat de band qua muziek in dezelfde stijl verder gaat als 'Songs From The Earth' geven de vocalen van Ian Thorne toch een andere vibe aan het album. Waar het debuut klonk als een AFI in een horrorpunk jasje heeft Ian qua stemgeluid wat meer weg van de heer Glenn Danzig hemzelf waardoor de band nu meer lijkt op hun vrienden van Zombeast (sterker nog, Zombeast zanger Mario levert een gastbijdrage af), het nieuwe werk van The Spook en natuurlijk Samhain zelf. Al met al niet verkeerd en als je 'Into The Night' als een Son Of Sam II ziet mis je Davey Havok geen moment.

Want met dit tweede album zet Son Of Sam een horrorpunk plaat van formaat neer waarbij de speelduur van een dikke 32 minuten voor ruim zeven jaar wachten met elke seconde goed maakt. Vanaf de eerste akkoorden van opener 'The Bleeding' hoor je al overduidelijk dat je te maken hebt met een aantal rasmuzikanten die al vele jaren meedraaien in de horrorpunk, hardcore, rock en metal scenes. De ervaring spat van het gehele album af en elke solo of background vocal is met precisie geplaatst. Dat Ian Thorne nog een broekie is hoor je niet terug op 'Into The Night', de negen nummers die het album telt worden vol overtuiging ingezongen. Mensen die in eerste instantie fan waren van Son Of Sam door Davey Havok zullen misschien weinig kunnen met deze tweede schijf maar voor de fans van horrorpunk is het een openbaring dat een Amerikaanse band zo nostalgisch en tegelijkertijd zo modern kan klinken als Son Of Sam nu doet.

Ik ben blij dat Todd Youth Son Of Sam nog een tweede leven heeft gegund. De planning is nu om veel meer met de band te gaan doen waarbij je ook aan tours en dergelijke moet denken. Ik juich dit alleen maar toe want de Amerikaanse horrorpunk scene mag wel wat meer weerstand bieden tegen al het Europese geweld wat tegenwoordig op ons af komt. Son Of Sam slaagt met 'Into The Night' in ieder geval met vlag en wimpel daarvoor!

HORROR HIGH RECORDS | CAROLINE

Score: 85/100

<< The Spirit That Guides Us - Don't Shoot, Let Us Burn Polysics - We Ate The Machine [EU] >>