Disturbance - Shades Of Fear

02-06-07 09:46:52 / door pureandsimple / band: Disturbance / album: Disturbance - Shades Of Fear (2007)

Disturbance - Shades Of Fear

Jaja, na lang wachten is daar dan eindelijk de tweede full length van Disturbance! Typische rauwe een-twee-drie straatpunk met een knipoog naar oi! en een glimlach naar de UK ’82 sound gebracht met een fikse dosis dynamiek en opzwepende agressie zoals ik eigenlijk maar weinig bands kunnen. Op Shades of Fear krijgen we na een intro 12 heerlijk opgefokte tracks voorgeschoteld die nogmaals bewijzen dat punkrock nog lang niet dood is. De combinatie van sterke (lees: maatschappij kritische) teksten op pakkende melodieën deed mij na de tweede luister beurt al met gebalde vuist tegen mijn speakers schreeuwen. Verdomme, wat heb ik dat de laatste tijd toch weinig dat ik zó gegrepen wordt door een punkplaat als deze.
De Rotterdammers zijn wat mij betreft op hun sterkst als het tempo lekker hoog ligt met nummers als Message From The Underground en Parasites. Maar een versnellinkje terug met midtempo stampers als Boarding Time en Empty Youth is het ook weer feest, want dat zijn natuurlijk weer meezingers van jewelste! Vooral de iets wat meer melodieuze manier van zingen en afwisseling tussen de tracks onderling viel me positief op. Ach, er is eigenlijk bijzonder weinig veranderd aan 'onze' vertrouwde Disturbance sound, maar door een aantal kleine aanpassingen klinken de tracks wel ietsje beter en afwisselender dan op voorganger Malice in Slumberland. Hierdoor heb je minder snel dat 'goh, meer van hetzelfde?'-gevoel, maar voor velen was dat op die plaat al helemaal niet storend.
Verder ziet het artwork er ook weer zeer netjes uit, ook al had ik zelf de achterkant van het album ook in die toffe getekende stijl gehouden. Tja, het lijkt allemaal zo gemakkelijk, maar ik moet nog maar es zien wie er dit jaar in deze stijl met een betere schijf op de proppen komt.
Verplichte kost!

01. Welcome To The Dying Age
02. Message From The Underground