The Palookas - Better Live Than Never

27-05-07 16:47:49 / door frank / band: The Palookas / album: The Palookas - Better Live Than Never (2007)

The Palookas - Better Live Than Never

De ska scene in Nederland kent al tijden een hoop bands van hoog niveau met een trouwe aanhang. Eén van de bands die zich de afgelopen jaren op een succesvolle manier in de kijker weten te spelen, zijn The Palookas. Door een combinatie van pakkende, makkelijk in het gehoor liggende nummers, een energieke live show en een grote rol voor de blazers zijn The Palookas in hoog tempo opgeklommen naar de absolute top van de Nederlandse ska scene. Na een aantal releases in eigen beheer, is de band nu dan eindelijk getekend door het label Boombax en is het eerste live album een feit!

‘Better Live Than Never’ is op 19 januari opgenomen in de Mezz te Breda en ziet op 1 juni het levenslicht. Wat meteen opvalt is de goede produktie van het album. De live sfeer is heel goed vastgelegd en alle instrumenten zijn op een heel heldere manier te horen, waardoor het album qua produktie niet direct onder doet voor een studiorelease. The Palookas maken naar eigen zeggen skarock, waarbij de nadruk uiteraard op ska ligt. De refreintjes zijn al snel mee te zingen, en de uitstekende blazerssectie maakt het geheel helemaal af, waardoor je haast niet stil kan blijven zitten bij het luisteren van deze plaat. The Palookas weten een eigen geluid neer te zetten en niet te vervallen in de alom bekende ska-clichés. De nummers zijn gevarieerd, maar hebben allemaal toch die typische sound van The Palookas. De band weet daardoor continu de aandacht van de luisteraar vast te houden. Een leuke afwisseling tussen skanummers als ‘A Strange Sound’ en het oude, meer punkrock ‘It’s All Fucked Up’ is dan ook het akoestische ‘Smile’.

Vind jij het ook zonde dat Less Than Jake de blazerssectie zo naar de achtergrond heeft verdrongen? Vind jij ook dat het laatste album van de Mad Caddies toch iets té reggae is? Ga deze plaat dan zeker checken. Voor een tientje haal je 50 minuten opzwepende, melodieuze en afwisselende ska in huis. The Palookas zijn met dit album klaar om de binnen- en buitenlandse ska scene te veroveren! Ik kan iedereen dan ook aanraden om één (of meerdere) van de cd-presentaties die zijn georganiseerd voor de release van dit album te bezoeken:

-          2 juni: Popcentrale, Dordrecht (gratis);

-          9 juni: Winston, Amsterdam;

-          10 juni: ’t Slik, Bergen op Zoom.