Bela B - Bingo

10-05-07 00:25:00 / door mano-revolver / band: Bela B / album: Bela B - Bingo (2006)

Bela B - Bingo

Bela B., misschien dat er bij sommige van jullie al een belletje begin te rinkelen. Als ik Die Ärtze zeg gaan er vast wat meer belletjes rinkelen. Die Ärtze is één van de grootste punkrock bands die Duitsland rijk is en kent ook buiten zijn landsgrenzen een grote aanhang fans. Minder bekend is het feit dat drummer Bela B. ook al enige tijd solo zijn mannetje staat en dat Bingo het eerste volledige wapenfeit van de beste man is.

Maar om eerlijk te zijn wist ik het ook niet. Mijn interesse was gewekt na het horen van de split CD-singel met de Japanse horrorpunk band Balzac. Ironisch, gezien deze Duitse singel release voornamelijk een omgekeerde werking zal hebben en veel Bela B. fans Balzac zullen ontdekken. De nummers die Bela B. op de desbetreffende singel coverde van Balzac waren namelijk erg leuk en origineel gedaan en klonken de Bela B. nummers die Balzac ten gehore bracht ook nog eens super dus mijn kooplust om het volledige album van onze Duitse vriend op te pikken was snel gewekt.

Toevallig hou ik ook nog eens van Duitse rock muziek en niet alleen het feit dat ik tegenwoordig half in Duitsland woon heeft daar schuld aan. De taal klinkt bozer, emotioneler en wellicht wat minder 'kinderachtig' dan (punk)rock bands die hun teksten in het Nederlands ten gehore brengen. Muzikaal is Bingo echt een rollercoasterride. De muziek is rock, maar Bela B. put veel invloeden uit onder andere punkrock, rockabilly, surf, country, blues en akoestische muziek waardoor geen één nummer hetzelfde klinkt. Een luisterbeurt verveelt dus niet snel en ondanks dat er veel invloeden in de sound van Bela B. tot één worden gesmolten voelt het album wel als één geheel aan.

Bingo is al een tijdje uit maar desondanks wil ik het op deze manier toch nog onder de aandacht brengen in Nederland. Ook hier zitten wellicht onwetende fans van Die Ärtze en hun zullen goed uit de voeten kunnen met het solo-debuut van de excentrieke drummer die voor Bingo een gitaar om zijn nek heeft gehangen en de hele schijf vol heeft gezongen. Toffe plaat en tevens fijn om te weten dat ik niet de enige bingo liefhebber ben!

01. B-Vertüre
02. Gitarre Runter
03. Tag Mit Schutzumschlag PROMO VIDEO