Born to lose - Old Scars

16-04-07 14:40:37 / door mano-revolver / band: Born to lose / album: Born to lose - Old Scars (2007)

Born to lose - Old Scars

Het zijn drukke dagen voor de vaste klanten van People Like You Records. Misschien waren de reviews van The Meteors, Frontkick en The Deep Eynde je al opgevallen, hierbij mogen we nu ook het vierde en nieuwste album van de Amerikaanse streetpunkrock band Born To Lose bij optellen. Hoewel de term 'nieuw' voor deze schijf wellicht wat overdreven is.

Want de 17 nummers die deze plaat telt (inclusief een outro, dus eigenlijk 16 tracks) zijn al op eerdere releases van de band uitgegeven, namelijk op die van; Dreams Die Fast (CD), Our World (7") en Blessed Days (CD). De exacte omschrijving volgens People Like You Records van dit album is als volgt: 'Rare tracks of their beginning and their first releases, non-released rarities, tracks of their ''SWEET MISERY" album that was released by People Like You in 2006 as well as brand-new asskicking songs'. Misleidend? Nogal. De zin tot aan de komma klopt nog wel. Alle tracks zijn uit de begindagen van Born To Lose, komen van zelfuitgebrachte CD's en 7" en ik kan me voorstellen dat sommige tracks in verband met de oplage dan 'rare' zijn. De rest klopt dus niet, van het album Sweet Misery staan exact nul nummers op deze schijf om over de niet uitgebrachte rariteiten of nieuwe tracks maar te zwijgen, want die zijn in geen velden of wegen te bekennen. Of dit erg is is natuurlijk een tweede, het album is bedoeld voor de Europese markt en hier zijn deze nummers nooit uitgebracht en of dit erg is is een derde, want Born To Lose doet mij barweinig.

Middelmatige streetpunkrock die per ongeluk op een enkele track boven de middelmaat uitsteekt maar voornamelijk op een Roger Miret & The Disasters lijkt met iets betere teksten maar minder catchy nummers. Ook is de band duidelijk beïnvloed door bands als Sixer, Dropkick Murphys, Face To Face en Social Distortion maar ik zou Born To Lose teveel credit geven om te zeggen dat ze daar ook daadwerkelijk op lijken. Mijn hart gaat hier niet sneller van kloppen en de verveling sloeg per luisterbeurt steeds sneller toe.

People Like You Records is een goed label, heeft een hele sterke line-up en met het jaar brengen ze steeds betere albums uit. Maar net als jouw en mijn baan is een label runnen ook mensenwerk en waar mensen werken worden foutjes gemaakt. Born To Lose scoort geen onvoldoende, maar het is naar mijn mening geen waardige band voor dit over het algemene ijzersterke platenlabel.

01. Borrowed Time
02. Dreaming Of Angels
03. The Gauntlet