Leftover Crack - Deadline

15-03-07 17:26:54 / door pureandsimple / band: Leftover Crack / album: Leftover Crack - Deadline (2007)

Leftover Crack - Deadline

Blijkbaar was het samenwerken op de Baby Punchers/ Meltdown 7" split goed bevallen, want de crusty skapunk helden uit NYC, Leftöver Crack, en de Engelse skapunkband Citizen Fish hebben nog eens 13 extra tracks bij elkaar gebracht om er een volledig album van te maken. En op het moment dat je denkt dat een label als Fat Wreck eigenlijk niets zou kunnen uitbrengen wat meer maatschappelijk en politiek geëngageerd is als dit komen ook nog eens Jello Biafra (Dead Kennedy's) en Dave Dictor (M.D.C) om de hoek kijken op deze schijf!
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik over het algemeen genomen helemaal geen hoge pet op heb van skapunk en al helemaal onpasselijk word van toeters, maar gelukkig staan beide bands er ook niet om bekend om vrolijk springerige deuntjes te fabriceren met nietszeggende teksten (wat over het algemeen mijn grote probleem met skapunk is). Nee, deze bands zijn berucht en gevreesd vanwege het keihard trappen tegen alles en iedereen zonder oog te verliezen voor inhoudelijke onderbouwing. Tuurlijk geldt voor beide bands dat ska een behoorlijk grote invloed heeft op de sound maar punkrock, in woord en sound, zal toch altijd centraal staan bij deze bands. Dat laatste en vooral het heerlijke stemgeluid van Dick Lucas trekken mij door de 7 Citizen Fish tracks. Hier en daar wordt er flink geskanked en getoeterd, maar het is uiteindelijk allemaal prima te doen. Na de CF-kant een aantal keren te hebben geluisterd kom ik tot de conclusie dat ik toch beter uit de voeten kan met the Subhumans dan met Citizen Fish, maar van dat commentaar zal Dick Lucas zo onderhand ook wel een punthoofd krijgen dus ik ga daar verder niet over doorzeveren. Vooral Getting Used To It en de Chocking Victim cover verdienen een eervolle vermelding.
Dan is het de beurt aan de Amerikanen om het groter en beter aan te pakken. Het LöC-gedeelte opent met een parodie op de typische Leftöver Crack-intro ingeleid door Dave Dictor. Meteen daarna de beste track van de plaat, die ook op de 7" stond, Baby-Punchers. Vooral het stukje spokenword tussendoor van Jello Biafra doet mijn hart feller kloppen. Supercool! Samen met Life Causes Cancer (ookal verwacht ik dat deze het snelst zal gaan vervelen) en het door Brad Logan, F-Minus, geschreven World War 4 mijn favoriete tracks.
Enerzijds vind ik het een beetje lame dat beide tracks van de 7" ook op deze plaat moesten staan, maar aangezien ik die 7" nog niet in de kast had staan en dit duidelijk de betere tracks zijn ben ik daar allerminst bedroefd om! Ook het idee om naast elkaar een keer te coveren ook elkaars oude bands, Subhumans en Choking Victim, een keertje te coveren vind ik top. Al met al is dit een werkje waar vrijwel iedere punker blij van zouden moeten worden. Nu nog met die gezamelijke tour richting Europa en dan word ik dat ook!

01. Working On The Inside - Citizen Fish
02. Money - Citizen Fish
03. Meltdown - Citizen Fish