The 69 Eyes - Angels

12-03-07 18:51:32 / door mano-revolver / band: The 69 Eyes / album: The 69 Eyes - Angels (2007)

The 69 Eyes - Angels

Geduld is een schone zaak en word vaak beloond. Typische Nederlandse zinsneden die ook perfect slaan op het nieuwe album van The 69 Eyes. De fan heeft er ruim twee en half jaar op moeten wachten en na het fantastische album 'Devils' dat eind 2004 uitkwam is nu de nieuwste plak van de Finse formatie verkrijgbaar; 'Angels'. Onlangs schreef ik al een korte recensie voor de eerste singel van het album 'Perfect Skin'. De singel kreeg het zwaar te voorduren. Niet in de recensie, maar moest extreem veel overwerken in mijn CD-speler. Met het album is dit gelukkig niet anders.

Want wat een plaat. Toegegeven, ik moest er wel even in komen maar dat is iets wat na een luisterbeurt of twee verholpen was. Namelijk niet alleen de titel van de vorige CD (Devils) en van het nieuwe album 'Angels' zijn totale tegenpolen ook muzikaal zit er een lichte verschuiving in de band. Gelukkig niks wereldschokkends, maar in vergelijking met 'Devils' uit 2004 klinkt dit nieuwe album niet zo duister als zijn voorganger en neigt de band zelfs af en toe terug te vallen naar zijn roots. En met de muzikale vakmanschap waar de band vandaag de dag over beschikt zorgt dit voor muzikaal vuurwerk.

De combinatie van deathrock, gothrock en LA glamrock en de vocalen van zanger Jyrki 69 die me doen denken aan een combinatie van Peter Steele en Danzig valt extreem goed in de smaak. De band zet hier een originele sound mee neer die aan de ene kant mysterieus klinkt en aan de andere kant of je met het duivelse nalatenschap van een Hanoi Rocks of LA Guns te maken heb.

Muzikale hoogtepunten voor mij op dit album is toch wel de balled 'Star Of Fate'. Ik vind de opbouw van dit nummer echt super. Het begint heel sprookjesachtig, na anderhalve minuut vallen de instrumenten op hetzelfde tempo in met een laid back surfguitar om vervolgens te eindigen in een gierende solo ala Guns ‘n Roses’ November Rain. Maar gelukkig is er ook niks met de harder rockende tracks op de plaat zoals Never Say Die, Perfect Skin, Wings & Hearts en Los Angeles. All killer, no filler, dat is één ding wat zeker is.

Maar dit is niet alles. De snelle beslisser haalt natuurlijk de 'limited edition' in huis waar een exclusieve bonus DVD aan toegevoegd is. Niet alleen staat daar de korte 'film' On The Route 69 en de videoclip van Perfect Skin op ook worden we getrakteerd op vijf tracks die opgenomen zijn in de legendarische Whiskey A Go-Go club in Hollywood, Los Angeles. De vier eigen nummers komen allen van het vorige album Devils, namelijk; Devils, Christina Death, Feel Berlin en Lost Boys. Tevens word de Ramones cover 'I Just Want To Have Something To Do' ten gehore gebracht. Drie van deze tracks stonden al in audio versie op de Perfect Skin CD-singel, maar dat mag de pret niet drukken. De live performance is misschien wat statisch maar desondanks toch erg gaaf!

In eigen land zijn The 69 Eyes dan ook ongekend populair en behoren ze tot de mainstream. Het album ‘Angels’ kwam vanuit het niets op nummer 1 binnen in de Finse hitparade. Dat dit in andere landen zal gebeuren is zeer onwaarschijnlijk, maar mocht het gebeuren dan is dit meer dan verdiend. The 69 Eyes zet namelijk een dijk van een nieuwe CD neer!

Tracklist CD:
01. Angels
02. Never Say Die PROMO VIDEO