Fall Out Boy - Infinity on high

12-03-07 18:28:25 / door mano-revolver / band: Fall Out Boy / album: Fall Out Boy - Infinity on high (2007)

Fall Out Boy - Infinity on high

It's like '94 all over again! Hitlijsten werden overspoeld met alternatieve (punk)bands als The Offspring en Green Day en miljoenen platen werden verkocht. Anno 2007 wordt dit dunnetjes over gedaan door acts als My Chemical Romance, Panic! At The Disco en Fall Out Boy. De geschiedenis herhaalt zichzelf en daarop is de muziekindustrie geen uitzondering. Of dit erg is, is natuurlijk een tweede. Persoonlijk kon ik het laatste werk van My Chemical Romance en Panic! At The Disco wel waarderen en komen ze regelmatig voorbij in huize Revolver. Nu is het Fall Out Boy's beurt.

Echter is Fall Out Boy al een tijd aan de weg aan het timmeren. Leden hadden hun sporen in de lokale Chicago punk scene al verdiend met vorige bands en met Fall Out Boy bewandelen ze al enkele albums het pad der succes met diverse noteringen en platina platen in de Amerikaanse hitlijsten. Infinity On High is de nieuwste telg van Fall Out Boy en zal zonder twijfel verafschuwd worden door de elitaire punkrock scene. De waarheid ligt echter anders want net als de vorige Fall Out Boy releases is het gewoon weer een erg fijne plaat geworden!

Punkrock is het gerecht en de ingrediënten zijn popmuziek en haast poëtische teksten die op meerdere manieren opgevat kunnen worden. De muziek noch de lyrics zijn alles behalve kinderachtig en dat is toch wel eens anders geweest binnen het poppunk genre. Maar Fall Out Boy doet wel meer anders. Zo heeft bijvoorbeeld hip hop koning Jay-Z zijn (zij het niet korte) medewerking aan het album verleend, heeft hip hop producer Babyface enkele tracks van het album geproduceerd en is de laatste singel ‘This Aint A Scene, It’s An Arms Race’ zelfs compleet geremixd door Kanye West (deze versie staat echter niet op dit album, maar op singel). Denk echter niet dat de gitaren baan hebben moeten ruimen voor beats op deze tracks. Zowel Babyface als Fall Out Boy hebben op deze manier bewezen geen enkele combinatie uit de weg te gaan en leveren samen twee van de betere tracks af voor het album, missie geslaagd.

Mocht je de laatste albums van eerder genoemde bands al in huis hebben dan kan je deze plaat er gerust tussen zetten. Heb je die twee niet maar ga je helemaal uit je dak als Fall Out Boy’s hitsingel ‘This Ain’t A Scene, It’s An Arms Race’ elk uur voorbij komt op radio en tv dan moet je Infinity On High zeker in huis halen, het hele album staat namelijk vol met dat soort pakkende deuntjes. En als je dan toch in de platenzaak bent, pik dan ook gelijk het laatste werk van Panic! At The Disco en My Chemical Romance op. Dat vind je dan ook vast tof.

01. Thriller
02. The Take Over, The Break's Over
03. This Ain't A Scene, It's An Arms Race