MUCC - Gokusai

10-03-07 14:26:40 / door mano-revolver / band: MUCC / album: MUCC - Gokusai (2007)

MUCC - Gokusai

De nieuwe CD van het Japanse MUCC verscheen begin december 2006 in eigen land en is nu al in Europa verkrijgbaar. Het gaat steeds sneller en dat is maar goed ook. Bij onze oosterburen word Japanse Rock met de dag populairder en staat zelfs de nieuwe CD van Dir En Grey in de Duitse hitlijsten. In Nederland zal het niet met zo'n vaart lopen, want in tegenstelling tot Duitsland liggen de albums hier niet in elke willekeurige Saturn (één van de grootste winkelketens in Duitsland, vergelijkbaar met de Media Markt), maar moeten ze nog traditioneel bij postorder of winkel besteld worden. Voor sommige een drempel, maar ik kan je nu al verklappen dat het het wachten dubbel en dwars waard is.

MUCC levert namelijk weer een plaat van jewelste af. De afwisseling qua muzikale stijlen is weer groot; rock, metal, punkrock, hardcore, softrock... het komt allemaal voorbij zonder dat het als een bij elkaar geraapt zooitje klinkt. Het album staat als een huis en de afwisseling qua stijlen zet ook de toon qua emoties. Soms blij of verdrietig maar ook kwaad en duister, net als het leven zelf. Dit is ook de kracht achter het album, voor elke stemming waarin je verkeerd staan er wel een aantal tracks op deze plaat zonder dat jij je stoort aan de andere nummers van de CD.

Ook wat de vocalen betreft komen deze stemmingen goed naar voren. De zang klinkt oprecht en divers. Ingetogen, cleane vocals en agressief gebrul kunnen elkaar in hoog tempo afwisselen. En dat in combinatie met de muziek levert mooie taferelen op. Het is grappig om te horen hoe enkele nummers van dit album op een knuffel rock compilatie zouden kunnen staan en andere tracks weer perfect op een Victory Records album passen. Het is de diversiteit die je aantrekt of afstoot, ik denk niet dat er een middenweg is. Mij trekt het in ieder geval meer dan aan.

Fans van Japanse Rock muziek kunnen deze plaat blind aanschaffen. Je wordt bijna een uur lang getrakteerd op één van de betere rock bands die Japan op dit moment te bieden heeft. Eind deze maand en begin april komt de band naar Europa voor een hele reeks live shows en ik kan niet wachten om ze eind maart in Duitsland live te mogen zien. Tot dan zal het nieuwe Gokusai nog wel tientallen keren voorbij komen!

01. Rave Circus (Instrumental)
02. Gokusai
03. Nageki No Kane