Lower Class Brats - Loud And Out Of Tune (live)

02-03-07 13:58:01 / door pureandsimple / band: Lower Class Brats / album: Lower Class Brats - Loud And Out Of Tune (live) (2007)

How about some fuckin’ Ultra-Violence! Het Allen Theater in Southgate, CA staat vanaf die woorden in vuur en vlam! Strakker en bovenal aggressiever dan op de albums komen klassieke meezingers voorbij als Sex and Violance, Psycho en Addicted to Oi! DAMN! Deze CD maakt nogmaals duidelijk dat dit live een van de coolste bands in de hedendaagse punkscene is. Met kippenvel zit ik de hele set uit en denk ik aan de geweldige liveshows die ik van deze band heb mogen meemaken. Na bekomen te zijn van de belevenis en ik de 17 LCB-composities nogmaals voorbij laat komen bedenk ik me dat ik The Plot Sickens MOET horen. Na tien minuten vind ik, in een oude schoenendoos tesamen met het eerste album Rather Be Hated Than Ignored, de plaat die ik altijd al erg cool heb gevonden. Eerst maar ‘Rather Be Hated...’ erin slingeren. De altijd ietswat matte oi-punk van het eerste album klinkt, met de liveshow nog vers in gedachte, een stuk frisser. Vooral de echte klassiekers als Who Writes Your Rules, Orphans Don’t Run en de titeltrack klinken super. Ook The Plot Sickens blijkt nog veel beter te zijn dan ik altijd had aangenomen. Nu snel weer die nieuwe liveplaat opzetten! Oeh, weer kippenvel!
Ik kan de laatste keer dat een punkband dit met me deed haast niet meer herinneren. Alleen daarom zouden de Lower Class Brats al een grote jongen moeten worden binnen de punkscene. Ik voorzie uiteindelijk een cultstatus à la The Casualties. Mark my words! Ook het laatste album, the New Seditionaries, zal daar debet aan zijn.
Maar de koek is nog niet op! Nee, in deze uitklapbare digi-pack zit ook nog eens een DVD! De beelden van een liveshow uit 2005, opgenomen in Seattle, maakt de live-ervaring compleet. Eens te meer blijkt dat zanger Bones DeLarge een geweldige frontman is en dat je ook met 1 gitarist een prima muur van geluid kan neerzetten. Wat meteen opvalt is dat het geluid een stuk rommeliger klinkt dan op de CD, maar dat doet verder niet veel af aan de show. Wel jammer is het feit dat de beelden ingekort zijn tot 13 nummers, maar tesamen met wat bonusfeatures blijft deze DVD een echte aanwinst voor iedere LCB-fan en/ of punkrock liefhebber.
Al met al is deze digi-pack een geweldig product dat een perfecte weergave geeft van wat deze band in zijn mars heeft. Ik ben fan!

01. Ultra-Violence
02. Airwave Raid