Maylene and the Sons of Disaster - II

01-03-07 11:48:47 / door pureandsimple / band: Maylene and the Sons of Disaster / album: Maylene and the Sons of Disaster - II (2007)

Maylene and the Sons of Disaster - II

Ah, een conceptalbum! Dat vind ik over het algemeen erg cool. Maylene and the Sons of Disaster probeert muzikale uitdrukking te geven aan alles omtrendt de grootste vrouwelijke ganster die deze mensheid ooit gekend heeft; Ma Baker. Gaaf idee! Ik heb er meteen zin in, maar na wat luisterbeurten blijf ik eigenlijk een beetje teleurgesteld achter. Juist omdat alle mogelijkheden op tafel liggen om een spannend product te leveren ben ik extra teleurgesteld. Goede muzikanten met ervaring, een goede mix van southern rock en metal met een snufje pop, hardcore en zelfs wat country. Tja, potentieel is er genoeg bij deze Christenen, maar werken doet het voor mij niet echt. Alle kleine oneffenheden storen me vreemd genoeg mateloos bij deze band. Zo is vooral de zang van Dallas Taylor (ja, die ex-Underoath zanger) als een doorn in m’n ehh oor. Dat deze jongen prima kan zingen wisten we allang, maar deze geforceerde tough guy-wannabe-stonerrock vocals passen gewoon niet bij hem noch de rest van de band. Daarnaast is er iets met Christenen die over een famlie zingen waar moord, doodslag en overvallen centraal stond dat me niet echt lekker ligt. Daar wil ik de muziek niet op afstraffen natuurlijk, maar het klinkt niet ‘echt’ en dat is nou juist een essentieel onderdeel van muziek in mijn optiek.
Ik had veel goede verhalen gehoord over deze band na hun optredens begin dit jaar met oa Norma Jean en He is Legend, maar wat mij betreft zijn de verwachtingen niet waargemaakt. Ik vind het heel erg jammer, maar ik zie het niet als onmogelijk dat een derde full length van deze gasten mij wel overhaalt om lovende woorden te spreken. Het zal altijd wel ergens gemaakt blijven klinken voor mij, want vuige rock is nu eenmaal niet weggelegd voor schone jongetjes. Maar deze band zit verder prima in elkaar en ik verwacht dat er ook zeker genoeg plaatjes over de toonbank zullen gaan rollen, maar ik zet zelf liever Boney M’s tribute aan Ma Baker op.

01. Memories Of The Grove
02. Dry The River
03. Plenty Strong And Plenty Wrong