BALZAC - Deep Blue: Chaos From Darkism II (EU)

27-02-07 11:27:24 / door mano-revolver / band: BALZAC / album: BALZAC - Deep Blue: Chaos From Darkism II (EU) (2007)

Bij elke Balzac release die uitkomt raak ik toch weer opgewonden. Bij de ene release wat meer dan bij de ander, maar altijd kijk ik uit naar het nieuwe hersenspinsel van de band die de CD/Vinyl/Toy perser verlaat. Zo ook bij deze release. Deep Blue: Chaos From Darkism II is alweer de derde volledige plaat die Balzac uitbrengt voor het Duitse G-Force Records en zal voor dit label tevens het laatste werk zijn gezien de band heeft getekend bij het grotere Duitse J-Rock label Gan Shin Records. Maar het vertrek bij G-Force Records gaat niet geruisloos. Ruim een jaar na de Japanse release van Deep Blue: Chaos From Darkism II is hier dan eindelijk de langverwachte Europese versie.

Het is dan ook een luxe om deze review te doen. Ik heb niet te maken gehad met een deadline ondanks dat ik deze CD al een jaar in huis heb en ken het album inmiddels dan ook van voor naar achter. Ondanks de vier bonustracks die de Europese release telt word ik niet verrast door de schijf qua inhoud. Dit maakt natuurlijk verder niet uit want de plaat is voor de Europese markt en niet iedereen binnen Europa heeft de luxe om hun muziek via de importkanalen te bemachtigen. Gelukkig verrast de muziek mij na een jaar nog wel in positieve zin en kan ik gerust stellen dat het album de tand des tijd heeft doorstaan.

Opnieuw word de horrorpunk fan getrakteerd op twintig knallers van tracks die zowel op muzikaal als tekstueel gebied weer voor genoeg variatie zorgen. De sound is weer op en top Balzac, een explosieve mix van agressieve horrorpunk en lichte industrial rock / pop invloeden. De screams en whoas! maken het geheel af. Dit levert weer vele live favorieten op zoals Godless, de remake van D.A.R.K. (misschien wel één van de vetste Balzac tracks ooit, de mix van punk en industrial is subliem en het melodieuze refrein geeft mij vooral live kippenvel), Horrorock, Deep Blue en Alone, wat waarschijnlijk één van Balzac's meest persoonlijke teksten is. Iets wat in de afgelopen jaren steeds vaker op een album van de band terugkomt en een aangename variatie is op de (fictieve)horror tracks die de band normaal aflevert.

Dat zanger Hirosuke fan is van oude rock bands steekt hij niet onder stoelen of banken. Zijn Beatles collectie is immens groot en op dit album word de fan getrakteerd met de David Bowie cover Ziggy Stardust, een andere favoriet van de zanger. Persoonlijk ben ik van mening dat de band dit helemaal niet nodig heeft en vind de cover dan ook overbodig. Dit is tevens de enige misstap die ik op Deep Blue: Chaos From Darkism II kan ontdekken. Maar ik vergeef het ze.

G-Force Records levert ondanks dat dit hun laatste wapenfeit qua Balzac releases is toch nog prima werk af. Ik kijk dan ook al uit naar maart en april wanneer de band Europa zal aandoen voor een reeks concerten ter promotie van dit nieuwe album en voor de eerste release via Gan Shin Records die over een week of twee ook al in de platenwinkel moet staan. Drukke tijden voor de fan en genoeg materiaal om nieuwe zieltjes te winnen. Ik kan in ieder geval niet wachten...

01. Death And Confrontation
02. Godless
03. The Scare