Topper - Once A Punk Always A Punk

09-02-07 15:58:30 / door mano-revolver / band: Topper / album: Topper - Once A Punk Always A Punk (2006)

Topper - Once A Punk Always A Punk

De Zweedse band Topper was tot voor kort een vrij onbekende band voor mij. Ik kende hun bijdrage aan de 'Brewed In Sweden II' compilatie, maar een compilatie album is niet iets wat ik snel vrijwillig opzet dus al snel raken bijdrage aan een dergelijk project in de vergetelheid bij mij. Nu is er dan na zo'n kleine tien jaar na oprichting het debuutalbum van Topper, genaamd 'Once A Punk Always A Punk'. Niet te verwarren met de gelijknamige singel die de band, volgens eigen website, zeven jaar geleden heeft uitgebracht. Toch enigszins benieuwd drukte ik op de play knop...

Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat de band zichzelf heeft genoemd naar The Clash drummer Topper Headon. Zo niet, dan niet. Maar met de sound van Topper zou je haast denken van wel. Old school '77 Punkrock is wat de klok slaat bij deze Zweden en op één semi-politiek en non-punkrock uitstapje na (Big White Shiny Missiles, erg dub/reggae! Hoezo The Clash?) heeft de band een don't care houding waar je U tegen zegt. Zo hoort punkrock te klinken. Simpel, effectief, pogo, fun, af en toe een korte maar gierende solo en teksten die je na één draaibeurt van de Compact Disc kan meelallen, ik hou hier wel van.

Maar ik hoef niet de enige te zijn, fans van bands als The Clash, Vibrators en Stiff Little Fingers zullen er goed aan doen om dit album een luisterbeurt te gunnen, maar ik vermoed dat fans van The Briefs en Sloppy Seconds ook wel uit de voeten kunnen met deze band. Boven dit alles is het gewoon een lekker punkrock plaatje geworden en zal dit live goed voer zijn voor de pogofanaten.

01. Cash From Chaos
02. B.L.O.
03. No. 1