The Spookshow - Psychosexual Chapter 2

05-02-07 15:54:57 / door mano-revolver / band: The Spookshow / album: The Spookshow - Psychosexual Chapter 2 (2006)

The Spookshow - Psychosexual Chapter 2

Ik ben fan van The Spookshow. Hun debuutalbum Psychosexual Chapter 1 is inmiddels helemaal grijs gedraaid, en sinds kort draait Psychosexual Chapter 2 ook overuren in huize Revolver. In een interview dat ik onlangs met gitarist Mike Dungeon zei de beste man dat de pers tot nu toe lovend was over Chapter 2 maar Chapter 1 toch beter vonden. Ik heb het onderzocht door intensief naar het nieuwe werk van deze sympathieke horrorpunks uit Zweden te luiseren. Alhier het verslag.

Ten eerste kan ik de reactie van collega pers wel begrijpen. Als je als reviewer een plaat tof vind blijf je er natuurlijk naar luisteren. Dus in feite luister je een jaar naar het debuutalbum, de plaat blijft aan je groeien en je kent de nummers inmiddels uit je hoofd. Dan ploft opeens het tweede album van de band op de deurmat, je hebt een deadline die gehaald moet worden en ondanks dat je de plaat over en over blijft draaien zit het debuutalbum toch in je achterhoofd. Of dit ook het geval is van de reviewers die deze plaat al onder handen hebben genomen weet ik niet, maar ik heb mezelf er wel eens op betrapt, dus het zou goed mogelijk kunnen zijn.

Maar waarom zeg ik dit? Wel, omdat Chapter 2 weldegelijk beter is als Chapter 1. De toon word direct gezet als Miss Behave de eerste regel van de openingstrack zingt; "I can give you a quick and painless death. Yes I can, but I won't.". Het klinkt simpel als je het zo leest, sterker nog, het is simpel maar o zo doeltreffend. Er zit een vibe in haar vocalen waardoor het 'lief' overkomt, maar wel zo geloofwaardig dat je er eigenlijk doodsbang van zou moeten zijn. Het hele album heeft macabere teksten en de vocalen zijn er in vergelijking met Chapter 1 alleen maar op vooruit gegaan. Er zit meer variatie in haar stem en ze durft meer.

Ook muzikaal is de band er op vooruit gegaan. Ondanks het feit dat veel nummers voor de Psychosexual trilogie in dezelfde periode zijn verschenen, merk je weldegelijk dat er tussen het opnemen van de albums een jaar zit en dat in die periode live spelen, veel oefenen en de nodige studio ervaring opdoen de band een steverige en solide sound heeft opgeleverd. De mannen van The Spookshow houden het tempo er goed in, de songs zijn stevig (doch vrij 'poppy') en de band neemt alleen gas terug bij de horrorballads; Baby Baby Baby, Here Comes The Zombies en Sleep With The Dead. Ook op Chapter 2 blijkt de combinatie van catchy punkrock, bloedstollende teksten en de sublieme vrouwelijke vocalen een winnend team en The Spookshow blijft daardoor origineel en fris klinken.

Nu Chapter 1 en 2 uit zijn kijk ik reikhalzend naar het derde deel in deze trilogie. De band verbeterd zichzelf op alle punten, en ondanks dat je geen muzikale hoogstandjes op Psychosexual Chapter 2 kan verwachten zijn de songs onwijs catchy. Je blijft het album opnieuw en opnieuw draaien totdat je ‘em in zijn geheel kan meezingen. Super!

01. I Can But I Won't
02. All I Want Is To Poke Your Eyes Out MP3
03. Baby Baby Baby