BALZAC - 13 Years Of Hideous Terror And Evil Legend

28-01-07 21:54:06 / door mano-revolver / band: BALZAC / album: BALZAC - 13 Years Of Hideous Terror And Evil Legend (2007)

Als er één punk band is die in zijn vijftien jarig bestaan veel DVD's heeft uitgebracht is het Balzac wel. De teller staat inmiddels op 10+ en dan zijn de videocassettes nog niet eens meegerekend. Bij de vele live DVD's die hiertussen zitten zijn de setlists vaak vergelijkbaar. Een andere track hier en daar omdat er net een nieuwe plaat is verschenen, maar voornamelijk veel dezelfde nummers. Fans hebben hier geen probleem mee, de collectie moet immers compleet blijven. Maar voor veel mensen die slechts één DVD willen hebben is vaak ook één DVD genoeg. Totdat '13 Years Of Hideous Terror And Evil Legend', waar zelfs de fan die zijn Balzac DVD collectie compleet heeft tegen genoeg nieuws aanloopt.

Afgelopen jaar heeft de band namelijk twee shows gedaan waarbij de setlist bestond uit 50% oud -en 50% nieuw werk. En met oud werk bedoel ik ook echt oud werk. De helft van de tracks op deze live registratie komen namelijk uit de demo/begin periode van de band, en dan praten we over de jaren 1992 - 1994. Deze tracks zijn inmiddels ook al jaren niet meer live gespeeld. Althans, deze versies niet. Veel tracks zijn in de loop der jaren opnieuw en opnieuw opgenomen waardoor ze uiteindelijk heel anders zijn gaan klinken dan de originele versies. Op deze DVD staan dus de versies uit de beginjaren, waarvan zanger Hirosuke nog als enige originele bandlid over is.

Een bijzondere ervaring is ook dat de gehele Scapegoat demo tijdens deze concertregistratie gespeeld word. Waar sommige demo's van de band nog wel eens opduiken op veilingsites als Ebay of Yahoo! Auctions Japan is de Scapegoat demo zo goed als onvindbaar (zelfs op MP3) en zijn er slechts een handjevol mensen die deze opnames in bezit hebben.

Maar hoe zit het dan met de registratie zelf? De DVD is een compilatie geworden van twee shows die de band op 24 Juni 2006 deed in Tokyo en op 1 Juli in Osaka. De clubs zijn klein, volgepakt met Japanse fans die compleet uit hun dak gaan en de band heeft er duidelijk zin in om een 'aparte' show als deze te geven. De kleine volgepakte clubs en de interactie tussen band en het uitzinnige publiek lijkt de band veel zelfvertrouwen te geven en de show is dan ook meer dan energiek te noemen.

Het geheel word weergegeven door zo'n vijf a zes camera's. Achter in de zaal, vooraan het podium, naast het podium, op het podium, de camera's weten ondanks de kleine ruimte overal te komen en geven op die manier heel goed de waanzinnige sfeer tijdens deze twee shows neer.

Enige minpunt aan deze release is dat er geen extra's op de DVD staan. Ik kan er mee leven. De speciale set-list, het spelen van de gehele Scapegoat demo, de registratie en het fantastische geluid maken het meer dan goed. In zeer korte tijd is dit één van mijn favoriete Balzac DVD's geworden, en is deze release zelfs meer genieten dan de dubbel DVD 66 Hits From Darkism. Verplichte kost voor alle drie de fans in Nederland!

(Geen score, live DVD)

01. Introduction
02. Diabolos '92