Greenland Whalefishers - Loboville

19-01-07 12:45:23 / door mano-revolver / band: Greenland Whalefishers / album: Greenland Whalefishers - Loboville (2007)

Greenland Whalefishers - Loboville

Het gebeurt al jaren. Labeleigenaren die hun horizon op het gebied van het uitbrengen van nieuwe releases willen verbreden maar met releases komen die niet echt passen tussen het huidige rooster van wat ze uitbrengen. Het lijkt een moeilijk probleem, maar de oplossing is vaak simpel. Er word een sub-label uit de grond gestampt. Rough Diamond Records is zo'n label. Opgericht naast Rebellion Records en zal zich voornamelijk richten op kwaliteit releases die niet op Rebellion Records passen maar weldegelijk een plaats verdienen binnen je collectie. Het album Loboville van de Greenland Whalefishers is het eerste wapenfeit van Rough Diamond Records.

De Greenland Whalefishers mixen traditionele folk met up-tempo folk dat je ook wel mag classificeren als 'folk-punk'. De bekendste band in dit genre zijn natuurlijk de Dropkick Murphys maar daar valt deze release eigenlijk niet mee te vergelijken, eerder met Flogging Molly. De Greenland Whalefishers maken niet gebruik van de elektrische gitaar, althans niet zoals Dropkick Murphys dit doet, maar gebruiken de meer traditionele folk instrumenten zoals de tinnen fluit, mandolin en de banjo, en doen dit al meer dan tien jaar lang met verve.

De eerste release van Rough Diamond Records is dan ook een uitstekende plaat geworden. De songs op Loboville zitten prima in elkaar en zanger Arvid Grov klinkt Ierser dan menig ander zanger in een folk-punk band. De fans van het genre zullen dan ook zeker niet teleurgesteld zijn in dit album en mogen gerust tien punten bij mijn eindcijfer optellen. Mijn interesse voor dit label is in ieder geval gewekt en ben dan ook benieuwd wat voor diamandjes we in de toekomst mogen verwachten!

01. Loboville MP3
02. Johnny Lee Roth
03. Happy New Year