Bakers Dozen - Sent Down

18-01-07 23:11:17 / door mano-revolver / band: Bakers Dozen / album: Bakers Dozen - Sent Down (2006)

Bakers Dozen - Sent Down

Waar Rebellion Records eerst als een label begon om voornamelijk Nederlandse Oi! en streetpunk bands weer op de kaart te zetten werd het label al snel een internationaal gezelschap met bands uit onder andere Engeland, Spanje, Zweden en Amerika. Met Bakers Dozen verwelkomt Wouter alweer zijn 3e band uit de UK en is Rebellion Records niet alleen voor Nederland een belangrijk streetpunk label geworden, het kan zich ook steeds meer meten met de grotere namen uit het buitenland.

Dat Bakers Dozen uit de UK komt vond ik in het begin toch wel een beetje eng, op de grote namen uit de 80's na heeft het Verenigd Koningrijk nog maar een handvol goede Oi! bands opgeleverd en moeten we het in Europa toch voornamelijk hebben van de bands op het vasteland. Gelukkig heb ik grote handen en past Bakers Dozen er nog makkelijk bij. Het is namelijk een toffe CD geworden!

Dat Oi! bands het niet van hun originaliteit moeten hebben is natuurlijk al lang bekend. En daar gaat het bij dit soort bands ook niet om. Het gaat er meer om of je wel geloof waar ze over zingen. Iedere band kan over de vrijdag avond zingen, of hoe zwaar hun leven wel niet is in de fabriek met fantastisch in elkaar gestoken muziek. Maar als het niet overtuigd is het als een slappe lul die op een drumstel slaat. Met andere woorden, het gaat nergens over. Persoonlijk hoor ik dan liever wat simpelere nummers met leuke meezing refreinen en teksten die wel geloofwaardig overkomen. Maar dat is iets wat sommige waarschijnlijk nooit zullen snappen.

Sent Down is dus zo'n album geworden. Simpel, maar effectief. De nummers zitten al snel in je hoofd en er is eigenlijk niks mis met deze plaat. En ondanks dat er dertien nummers op deze CD staan is het zeker geen dertien in een 'dozen' geworden. Voer voor de Oi! fans, en nog lekker ook!

01. Always Be A Name Unknown
02. Sent Down
03. Fight For Your Life