Zombie Ghost Train - Glad Rags & Body Bags

07-01-07 00:30:20 / door mano-revolver / band: Zombie Ghost Train / album: Zombie Ghost Train - Glad Rags & Body Bags (2006)

Het Duitse horrorpunk / psychobilly label Fiend Force Records boert goed zo op het eerste gezicht. Zo goed als alle releases zijn tot nu toe van een zeer degelijke kwaliteit en met releases van onder andere Blitzkid, Nim Vind, The Other en The Crimson Ghosts lijken ze de krenten van de Westerse horrorpunk scene in hun pap te hebben. Als je het aantal psychobilly releases ten opzichte van het aantal horrorpunk releases zet is het allemaal wat schraal, een enkele release tot nu toe. Gelukkig mogen ze er met dit album van Zombie Ghost Train er weer een streepje bij zetten.

Zombie Ghost Train komt uit Australië en het gloednieuwe album Glad Rags & Body Bags is tevens het debuut album van deze psychobilly band, die tevens invloeden put uit old fashioned rock-a-billy, goth en surf. Ondanks dat de band zichzelf labelt als gothabilly moeten psychobilly fans zich niet laten afschrikken door deze titel. Ik hou het dan ook maar bij psychobilly.

Zoals ik al eerder aan gaf staan de meeste Fiend Force releases voor kwaliteit, en van dit Zombie Ghost Train had ik dan ook niet anders verwacht. Maar toegegeven. Ik was in het begin zeer sceptisch, en was niet na één of twee luisterbeurten overtuigd van het kunnen van Zombie Ghost Train. Het heeft even geduurd voor het kwartje bij mij viel en ondanks dat de muziek alles behalve origineel is worden de nummers met de luisterbeurt meer aanstekelijk.

De nummers zijn voornamelijk mid-tempo tracks en met de voornamelijk cleany zang lijkt het er soms meer op dat je met een neo-rockabilly band te maken heb, maar dan zijn er de tempowisselingen, de teksten en de welgeplaatste achtergrondzang die het spannend houden.

Al met al is dit een geslaagd debuut geworden. De band behoort nog lang niet aan de top van de psychobilly scene, maar met betere albums in de toekomst wil ik absoluut nog jarenlang ritjes gaan maken in de Zombie Ghost Train.

01. Glad Rags & Body Bags
02. R.I.P.
03. Dark Times