MUCC - 6

31-12-06 01:49:53 / door mano-revolver / band: MUCC / album: MUCC - 6 (2006)

MUCC - 6

Het mag best gezegd worden. Ik ben blij met het Duits/Franse Gan-Shin Records. Ze blijven Europese releases van bands uit het land van de Rijzende Zon uitbrengen en het word de Europese liefhebbers op deze manier wel heel gemakkelijk gemaakt. 2007 beloofd een groots jaar te worden met veel releases op het schema. Tot die tijd wacht ik geduldig af, en ondertussen schotel ik jullie nog een review voor van de meest recente Europese release van Mucc, getiteld '6'.

Een erg korte titel en ondanks dat er geen zes nummers op de tracklist staan, is het met negen nummers (waarvan één intro) toch een vrij kort album geworden. Als de CD is afgelopen tikt de speler toch op exact 31 minuten af dus we mogen het toch als een volwaardig album rekenen, en niet alleen door de tijd. Ook de muziek staat als een huis en net als bij veel Japanse rock bands bevind je jezelf in een muzikale achtbaan wanneer je de plaat beluistert. Van rock tot hardcore word een ditje en een datje gebruikt en omgesmolten tot Mucc's eigen stijl. Diezelfde afwisseling hoor je ook terug in de vocalen, van perfecte zang tot gebrul die je dacht alleen maar terug te horen in de metalverzameling die ook jij stiekem in je CD kast heb staan. Het derde nummer op dit album Akai Sora is daar het perfecte voorbeeld van. Hard doch aanstekelijk met een subliem refrein en een intermezzo met koorachtige achtergrond vocalen wat het groots maakt. Dit is dan ook mijn favoriete track op deze plaat.

Eigenlijk mag ik geen reclame maken, maar de meeste CD's van Japanse bodem die ik hier bespreek zijn ook te bestellen bij een mailorder die begint met de L en eindigt op arge. Doe het gewoon eens. Als je niet alleen naar punk luister maar ook naar diverse andere genres, zolang er maar een gitaar in zit, kan je nog eens aangenaam verrast worden door de releases van Gan-Shin. 6 van Mucc is in ieder geval ook weer een topper uit deze stal!

01. 666
02. Kuukyo Na Heya
03. Akai Sora