Gezien in cafe The Stage te Arnhem: This Is Hell

27-12-06 21:04:28 / door zappa / band: This Is Hell / concert: 18-12-06 - This is hell - Stage, The - Arnhem

Gezien in cafe The Stage te Arnhem:  This Is Hell

Op maandagavond 18 december speelde This Is Hell samen met drie andere bands in Arnhem. This Is Hell is sinds begin dit jaar een van mijn favoriete hardcore bands. Ze spelen snoeiharde New Yorkse hardcore. Hun cd ‘Sundowning’ heeft sinds mei al heel wat rondjes in mijn cd speler gemaakt totdat hij onlangs door een maat van me in beslag werd genomen.

Als support van This Is Hell stonden maar liefst drie Nederlandse bands op het programma: LBC, Cracks In The Wall en One PS. Alledrie onbekende bands voor me.

Als eerste trad LBC aan. Gelukkig was de zaal nog niet erg vol want LBC bracht een slechte imatie van old skool hardcore op de planken. Hoewel het energiek werd gebracht en de drummer een goede drive had werden de nummers verziekt door met name de zanger die krampachtig het publiek probeerde te bespelen in plaats van zich te concentreren op zijn zang.

De aankondiging van het laatste nummer werd met gejuich onthaald. Na afloop vertrouwde een van de bandleden me toe dat ze pas een keer of 15 gespeeld hadden. Ik zou zeggen terug naar het oefenhok en ga pas optreden als je je puberteit overwonnen hebt (zie ook het mini-interview 10 vragen aan …LBC elders op deze site)

Als tweede band trad Crack In The Wall aan. Dit is de hobbyband van Frankie (de bassist van Heartfelt). Vergeleken met LBC klonken de jongens echt super. Lekker puntige hardcore songs met een zanger die oprecht kwaad klonk en die op professionele wijze kontakt maakte met het publiek. De drummer en de bassist zorgden voor een lekker stuwende drive. We werden getracteerd op een aantal covers afgewisseld met wat eigen nummers. Dit is echt een band om heerlijk bij uit je dak te gaan. Helaas is het feest na goed een half uur voorbij.

One PS speelde  een mengelmoes van thrashy punk met een vleugje emo. De nummers zitten goed doorwrochten in elkaar en de band leverde een solide set af. Ondertussen is cafe The Stage slechts voor een kwart gevuld. Erg jammer voor een band die zo zijn best staat te doen. One PS verdient gewoon een goed gevulde zaal. Het publiek vermaakte zich echter prima en wordt door One PS goed opgewarmd voor This Is Hell.

Cafe The Stage is niet echt een grote zaal en ook het podium is niet echt groot. De drummer van This Is Hell is dan ook gedwongen om tijdens het optreden van One PS achterin de zaal zijn drumkit op te bouwen.

Rond half elf is het dan eindelijk de beurt aan This Is Hell. Het was een werkelijk verpletterend optreden, de vonken spatten er van af.Beide gitaristen en de bassist springen alsof hun leven er van af hangt. De zanger schreeuwt zijn longen uit zijn lijf. Dit is hardcore zoals hardcore moet zijn. Rauw, onversneden en vooral snoeihard.Na ruim drie kwartier is het feest abrupt voorbij en ontwaak ik uit een soort van roes.  This Is Hell kwam, zag en overwon!

Gelukkig vertelde de gitarist dat ze in 2007 een bezoekje komen brengen aan Groezrock. Dat wordt dus weer iets moois om naar uit te zien.