The Gazette - Nameless Liberty Underground

24-12-06 01:31:40 / door mano-revolver / band: The Gazette / album: The Gazette - Nameless Liberty Underground (2006)

Waar het in Nederland nog een groot gebrek aan populariteit ondervind zijn Japanse bands uit andere Europese landen, en met name Duitsland, niet meer de winkels uit te slaan. Duitse labels die de muziek van Japanse bands (opnieuw) uitbrengen schieten als paddenstoelen uit de grond, en zijn in alle grote winkelketens te vinden. Waar je vroeger veel moeite moest doen om een album te importeren uit het land van de rijzende zon word het je tegenwoordig wel heel gemakkelijk gemaakt, enige nadeel is dan natuurlijk wel dat je de Europese versie in huis haal.

Maar de Europese versie is wat mijn recensie rechtvaardigt, veel mensen hebben toch nog een probleem met het bestellen van muziek en merchandise uit verre landen, zij het niet dat de verzendkosten vaak aan de hoge kant zijn of de extra belasting die er nog eens bovenop komt als je geen geluk heb dan wel het feit dat er nog steeds de mentaliteit is van ‘liever vandaag dan morgen’ en je het liefst je aankoop gelijk in handen heb.

Dat laatste was dus met dit album het geval. Want in plaats van deze cd uit Japan te importeren kwam ik ‘em gewoon tegen bij een grote Duitse winkelketen en ondanks dat ik na een korte luisterbeurt bij één van de luisterpalen wat sceptisch over het album was besloot ik hem toch maar te kopen, geld moet namelijk rollen, en als het niks is dan is het niks en dan verpatsen we die rommel wel weer door.

Maar na een aantal dagen intensief luisteren naar Nameless Liberty Underground mag ik toch wel concluderen dat het absoluut geen rommel is, verre van zelf. De professionaliteit straalt van de muziek af, en net als vele andere Japanse rock/punk/metal bands blinken ze uit in originaliteit, eigenzinnigheid en songs die uitstekend in elkaar zitten. Want laat één ding duidelijk zijn, The Gazette is niet per definitie een punk band, maar put weldegelijk invloeden uit zowel de punk en hardcore scene wat ook overduidelijk terug te horen is op dit album.

Toch moet ik concluderen dat dit album niet voor iedere punkrocker weggelegd zal zijn, sterker nog, ik denk dat vele van jullie dit nooit zullen willen luisteren. Maar voor dat kleine percentage dat dat wel wil is Nameless Liberty Underground absoluut een schijf die in huis gehaald moet worden.

01. The End
02. Nausea & Shudder
03. Bath Room