The Lost Patrol Band - Automatic

06-12-06 19:55:38 / door kc78 / band: The Lost Patrol Band / album: The Lost Patrol Band - Automatic (2006)

The Lost Patrol Band - Automatic

Dat de herfst in 2006 de warmste van de afgelopen 300 jaar geweest is heeft niet alleen de natuur van streek gebracht. De platenbazen achter Burningheart Records vonden het toch het moment om de zomerplaat van 2007 alvast uit te brengen.

In navolging van onder andere Nicola Sarcevic en Joey Cape is ook Dennis Lyxzén actief binnen een soloproject. Lyxzén, die een aantal wel kennen als frontman van The International Noise Conspiracy en Refused, laat op dit album, Automatic genaamd, zien dat hij van alle markten thuis is. Dit doet hij samen met Anders Stenberg op gitaar, Robert Pettersson op bass en Andre Sandström op de drums

Het geluid van The Lost Patrol Band is een mix van Randy meets The Strokes in een sausje dat verdomt veel naar de jaren ’80 ruikt. Het album bevat 12 nummers met als rode draad het thema liefde. De romantici komen op dit album dus zeker aan hun trekken, de genen met een gebroken hart overigens nog meer. Lyxzén put uit zijn eigen ervaring in de liefde en heeft daar nu ook zijn tweede album mee kunnen vullen.

De plaat begint direct lekker vlot met twee up-tempo poppunk songs gevolgd door de bijna ballad “ I don’t understand”. Meteen lijkt er een trend zijn gezet want de daarop volgende nummers worden om de twee ook onderbroken door een iets rustigere track. Evengoed ben je na 29 minuten dan ook wel door het album heen dus is een pas op de plaats voor het luisterende oor misschien wel net wat de plaat nodig had.

De cd is misschien niet zo vernieuwend en origineel vergeleken met bijvoorbeeld The International Noise Conspiracy maar mag er zeker zijn. Wel is te hopen dat tegen de tijd dat er een derde album aan zit te komen Lyxzén weer aan de vrouw is want ik ben ook wel benieuwd hoe een album dat niet geďnspireerd is door “ludeveduh” zou kunnen klinken. Mocht dat niets worden laten we dan maar hopen dat hij wederom gedumpt wordt en er weer z'on frisse catchy plaat uit naar voren komt.

Eindoordeel; wat mij betreft een geweldig leuke plaat met een zonnig geluid die misschien ook wel bij gaat dragen aan de warmste winter sinds 300 jaar.

K©78

Score: 83/100